Clean Eating by Annika

God morgon!

Igår kväll kom en ny film upp på min YouTube-kanal. Har du sett den? I filmen delar jag lite tankar hur jag brukar förbereda veckans mat för att göra det smidigt och enkelt att få fram bra mat snabbt på bordet. Igår blev det kyckling och en fräsch sallad på grönkål med bland annat granatäpple och valnötter. Plus en fräsch vinägrett på bland annat äppelcidervinäger. Du läste väl mitt inlägg igår om äppelcidervinäger?

Vad är en food prep?

Många av er har säkert hört det förut. Det är en populärt ämne för filmer på youtube och står för food preparation, dvs matförberedelse. Jag har som vana att göra det i olika utsträckning i början av veckan. Det underlättar något enormt och sparar massvis med tid att ha förberedd mat i kylen att bara kunna plocka fram. Bara en sådan sak som att ha sköljda och hackade grönsaker gör det tusen gånger enklare att äta bra med grönsaker, i alla fall enligt mig. Det ska vara enkelt att äta bra!

Grönkålssallad med fräscha smaker

I filmen visar jag bland annat hur jag gör en fräsch grönkålssallad som utan problem håller sig flera dagar i kylen. Jag gör den extra matig genom att basera den på grönkål som ger bra med tuggmotstånd och nyttiga fibrer. Jag lyxar även till den med bland annat gratantäpple och valnötter. Att ha i valnötter, avokado och även olivolja som jag har, ger en riktigt mättande och god sallad. Nyfiken på att testa? Detta är en klockren sallad som passar perfekt en varm sommardag. Klicka på bilden nedan för att se filmen.

Ny film varje tisdag och fredag

Igår var det tisdag och med ca två timmars marginal lyckades jag nå målet och få upp en film på YouTube. Smått imponerad över mig själv hur jag nu gång på gång lyckats med mitt mål att få upp film varje tisdag och fredag, trots att jag firar sommarlov med barnen. Har varit smart med min tid och arbetat morgon och kväll när de sover. På fredag är det dags igen – vad skulle du vilja se en film om?

clean eating by annika

I detta inlägg visar jag upp produkter som säljs av Bodystore.com och inlägget innehåller så kallade annonslänkar. Men vill vara tydlig med att jag aldrig (aldrig!) visar upp och tipsar om produkter som jag själv inte använder eller tycker är bra.

Jag har under våret skapat en ny morgonrutin som är att jag dricker ett glas med äppelcidervinäger utspätt i vatten. Varje kväll så häller jag upp vatten i en glasstillbringare på ca 0,5 liter. Sedan skuvar jag på ett lock och låter den stå framme över natten. På morgonen häller jag sedan i lite vinäger (1-2 matskedar). (Att dricka iskallt vatten på morgonen funkar inte med min mage och man ska aldrig ta ljumt eller varmt vatten ur kranen för då får man med sig gifter och metallavlagringar från rören.) Sedan går jag och sippar på mitt vatten under morgonen innan dagens första kaffe och frukost.

Dagens inlägg tänkte jag ägna åt just äppelcidervinäger och dels berätta vad det är och dels varför jag använder det och hur det har påverkat mitt mående på ett positivt sätt. Jag dricker det på morgonen men ibland även senare på dagen och jag häller gärna lite äppelcidervinäger över min sallad som en vinägrett.

Vad är äppelcidervinäger?

Äppelcidervinäger får man genom att låta äpplejuice jäsa, eller fermentera. Antingen så använder man pressad äpplejuice eller så äpplen skurna i bitar som får jäsa i en sockerlösning.

Innan äpplena har bildat vinäger så bildas cider. Det är ett försteg till vinäger. Äppelcider och äppelcidervinäger görs alltså på mer eller mindre samma sätt men för att få vinäger låter man processen fortgå längre. Alkolholen omvandlas då till ättikssyra. När halten vinäger mäts till 5-6 %, då är äppelcidervinägern klar.

Att dricka äppelcidervinäger dagligen har många positiva hälsoeffeter och jag har själv märkt av flera som jag berättar mer om längre ner. Men bara för att något är bra betyder inte att mer är bättre. Du ska inte börja dricka för mycket äppelcidervinäger bara för att en matsked eller två är bra. Det kan bli som en förgiftning för kroppen om du får i dig för mycket. Precis som med vatten och egentligen allt annat här i livet. Jag började med ett par teskedar för att vänja mig och har sedan trappat upp till att idag dricka 1-2 matskedar. Det känns lagom för mig.

äppelcidervinäger viktminskning hälsa

Hur jag har märkt av äppelcidervinägerns positiva effekter

Jag har märkt av många hälsofördelar sedan jag börjat dricka äppelcidervinäger på morgonen. Bland annat ger min mage tumme upp åt min nya morgonrutin och även sötsuget har minskat rejält. En positiv effekt av plattare/lugnare mage och minskat sötsug är att kläderna sitter skönare också. Så jag kommer definitivt att fortsätta med min morgon-cocktail.

Jag har berättat många gånger om min känsliga mage och hur den har något av en egen bestämt personlighet som inte gillar när den inte får som den vill. Min mage reagerar direkt på fel kost eller för mycket stress till exempel. Just äppelcidervinäger har visat sig vara något som magen ger tumme upp. Det har blivit betydligt lugnare sedan jag började med min morgondrink. Jag har läst att det har att göra med att vinägern stimulerar magen att utsöndra magsyra och att det hjälper matsmältningen.  En vanlig anledning till magproblem är nämligen just för lite magsyra i magen. Tänk då hur kontraproduktvit det är att ta medicin som omeprazol mot magproblem. Sådana läkemedel skrivs ofta ut för magproblem och har just en dämpande effekt på magsyra.

Äppelcidervinäger sänker också blodsockerutsöndringen och det har jag verkligt märkt av de dagar då jag äter lite mer kolhydrater. 80 % av tiden så äter jag strikt lågkolhydratkost vilket i sig gör att blodsockret hålls stabilt. Men efter tuffare träningspass och på helgen så äter jag lite mer kolhydrater och är mer liberal. Tidigare kunde jag verkligen känna att det påverkade mitt blodsocker. Jag märkte inte av höjningen utan snarare sänkningen som blir resultatet när kroppen skickat ut insulin för att få bort blodsockret från blodet och in i cellerna. Det är då jag annars bli så kallat “hangry” (hungry + angry), dvs så där sur och grinig och hur man liksom inte fungerar som människa förrän man fått mat i sig och fått upp blodsockret lite. Du som äter lchf vet att det aldrig händer när man äter lchf och det är ju just pga det stabilia blodsockret.

Andra positiva effekter med äppelcidervinäger

Sedan jag började med min morgondrink så har jag som sagt upplevt en lugnare mage och stabildare blodsocker. Andra positiva effekter som brukar lyftas fram med just äppelcidervinäger är:

  • viktminskning
  • sänkt kolesterol
  • utrensande/detox-effekt
  • tar bort dålig andedräkt
  • naturlig blekning av tänder

Ekologisk äppelcidervinäger från Kung Markatta

Min favorit är Kung Markattas ekologiska äppelcidervinäger. Alla produkter från Kung Markatta som jag har testat, har hållit en mycket hög kvalitet. Jag gillar också att den säljs i en stor flaska på 750 ml så att den räcker ett tag. Kung Markattas vinäger hettas inte heller upp eller pastöriseras. Det gör att de hälsosamma ensymerna bevaras och överlever. Det är anledningen till att det kan se lite grumligt ut på botten av flaskan om den stått stilla ett tag.

äppelcidervinäger viktminskning hälsa

Har du testat att dricka äppelcidervinäger? Upplevde du några positiva effekter? Dela gärna med dig i kommentararena. Eller har du andra morgonrutiner som fungerar bra för dig? Dela gärna så får både jag och de andra som läser inspiration och bra tips.

clean eating by annika

 

God morgon!

Hoppas din midsommar har varit fin och att du har njutit av både gott sällskap och god mat. Vi har firat och umgåtts med både vänner och familj och har haft en jättefin midsommar. Och oundvikligen så har vår midsommar så klart präglats av vårt tomtköp som blev klart i onsdags.

Vi ska bygga hus

Du som följer mig på instagram vet redan att vi har gått och köpt oss en tomt och under året som kommer så ska vi bygga hus. Det känns smått overkligt då allt gått så fort. Vi har länge funderat på att bygga och sett på olika möjligheter. Så förra helgen kom det ut på hemnet två tomter där den ena var perfekt för oss. Det är i samma område som vi redan bor så barnen behöver inte byta skola och har fortfarande lika nära till alla kompisar.

Henrik var snabb och ringa mäklaren så att vi fick första tjing och i onsdags skrev vi alltså papper. Nu ska vi bara bestämma vilket hus vi vill ha också. Lättare sagt än gjort då det finns så många fina hus. Men sakta men säkert så kortar vi ner vår lista med potentiella hus och inom de närmsta dagarna måste vi bestämma oss.

Det vi båda är överens om är att vi vill ha stora öppna ytor och mycket ljus. I huset som vi bor nu har jag sedan jag började blogga haft problem med att kunna ta snygga kort. Det är ganska mörkt och svårt att få naturligt ljus. Där vi har flest fönster, så har vi ett stort uterum utanför som skuggar. Jag kan liksom inte ta de där naturliga korten utan måste hela tiden hitta en plats där det är ljus och en arrangera för kort där. Ska bli så himla kul att få forma det där “blogg-vänliga” huset som jag pratat om i flera år nu.

bygga hus tomten

bygga hus tomten

Kärlek vid första ögonkastet

Vi kommer som sagt att bo kvar i samma område men tomten ligger lite mer i utkanten av området. Det är lite lugnare och lite mer naturkänsla. Marken tillhör en gammal gård och på tomten står en ladugård som vi verkligen hoppas får stå kvar. Det beror lite på de som eventuellt köper den andra tomten brevid, men jag vill verkligen ha den kvar. Jag är ju född och uppvuxen på landet och blev kär i ladugården direkt. Har redan planer för stockrosor som ska växa längs väggen och att skaffa mig några höns. Kommer bli sååå fint!

Vår tomt är på denna sida ladugården på bilderna. Den andra tomten ligger på andra sidan. Vi har inte helt bestämt hur huset ska placeras men antagligen blir vår baksida eller eventuellt ena gaveln vänd mot ladugården.

champagne fira bygga hus

För att fira kommande husbygge, så skålade vi i champagne igår och mumsade på jordgubbar. Inser att året som kommer, kommer att vara smått kaotiskt stundvis och fullt av beslut som ska göras, men hela resan ska bli så fantastiskt kul.

Någon av er som byggt ut och som har råd och tips? Vi ska bygga med Anebyhusgruppen.

clean eating by annika

 

Inlägg i samarbete med Matkassen.com

I mitt samarbete med Matkassen.com så har jag fått möjlighet att testa ett par olika matkassar. Och så här i efterhand så måste jag säga att jag är helsåld på konceptet. Att få hem mat till dörren tillsammans med recept är så smidigt och tidsbesparande. Det är så skönt att inte behöva åka till affären efter jobbet utan att få allt hemlevererat. Ett extra plus är alla nya recept och smakkombinationer som jag fått testa. I måndags kom nästa matkasse hem till oss och nu har vi ett kök fullt av härliga råvaror.

Veckans matkasse – glutenfri från CityGross

Jag tyckte att den förra kassen var lite snål på näringsrika grönsaker men den biten har City Gross verkligen lyckas med. Inte mindre än tre sorters kål fanns med (spenat, grönkål och vitkål). Stort plus för det!

Jag tycker överlag att kassen höll en mycket hög nivå. Fina härliga råvaror och mycket grönsaker som sagt. Enbart svenskt kött vilket jag också ger tumme upp. När det kommer till kolhydrater så  var det främst långsamma kolhydrater. Vilket är bra. Många härliga grönsaker, potatis och quinoa. Kolhydratskällor som jag gillar de gånger jag väljer lite mer kolhydrater. Men kassen innehöll även jasminris och ett bröd vilket jag väljer bort.

matkasse citygross glutenfri

Det var med en sorts bröd till hamburgare som vi ska göra men annars var det hela råvaror, naturliga i sin naturliga form, med till veckans meny. Det är något som jag verkligen värdesätter. Mer riktig mat åt folket! Personligen tänker jag så här – vill du äta bröd så baka det själv. Men har full förståelse för att det inte funkar med en matkasse och att det går emot hela idéen om att spara tid och så vidare.

matkasseguiden matkasse citygross glutenfri

matkasseguiden matkasse citygross glutenfri

Matkassen.com hjälper dig att hitta rätt kasse för dig

Idag finns det ett riktigt sort utbud av olika matkassar. För flera år sedan så testade vi matkasse men jag minns att då fanns det bara två eller tre varianter att välja på. Och jag som laktosintolernat hade svårt att hitta något som passade. Men idag är utbudet enormt och det finns så många former av kassar. Utbudet är nästan så stort att det kan ge beslutsångest och svårt att veta vilken att välja. Både innehåll och pris är värt att jämföra.

matkasseguiden

Det är där Matkassen.com kommer in. Men deras fantastiska sida får du snabbt och enkelt en översikt över kassarna som finns på marknaden. De uppdaterar även ständigt för att kunna dela alla aktuella rabatter och erbjudanden så att du kan göra bästa dealen. Besök gärna deras sida nu direkt och se vilken matkasse som passar dig och din familj bäst. Ett perfekt tid att skapa mer tid, förenkla vardagslivet och samtidigt få bra mat på bordet.

clean eating by annika

Den senaste tiden har jag fått en hel del frågor om den rapport som kom från The American Heart Association angående kokosolja. I raporten kunde man läsa att koksolja är skadligt för hälsan och bör undvikas. Budskapet i rapporten saknar vetenskaplig grund. Det gör mig både ledsen och upprörd att sådana här budskap sprids som en löpeld på till exempel Facebook och skrämmer upp vanliga människor.

5 argument för kokosoljan

Kokosolja är verkligen supermat och något som vi alla bör äta dagligen. Här nedanför delar jag 5 motargument till rapporten från the American Heart Asscotiaion. Källorna jag använder mig av, kan du läsa genom länkar mot slutet av inlägget.

  1. Kokosolja är i n t e farligt vad gäller kolestrol. HDL, det goda kolestrolet, är oerhört viktigt för vår hälsa och det får vi i oss genom att äta mättat fett som i kokosolja. Allt mättat fett är inte bra. Det beror på kvalitet. Men mättat fett från kokosolja är naturligt och jättebra för oss och vårt gods kolestrol.
  2. Att se till andelen HDL, det goda kolestrolet, istället för blodfetter säger mer om vår hjärthälsa. Faran ligger i om vi har hög andel LDL, det onda kolestrolet, som vi får från socker och snabba kolhydrater som skadar våra kärl.
  3. Fettet i kokosolja hjälper till att sänka blodfetter och öka HDL, det goda kolestrolet. Två saker som gagnar vår hälsa.
  4. The American Heart Association förespråkar bruket av vegetabiliska oljor före mättat fett. Vi vet genom forskning att alla vegetabiliska oljor inte är bra då de innehåller en mycket hög andel omega-6 som rubbar vår balans till omega-3. Läs mer här. De förespråkar alltså ståndpunkten att fett från vegetabilier är bra och att mättat fet är faligt, oavsett källa och kvalitet.
  5. Det har visats gång på gång att vegetabiliska oljor som solrosolja och majsolja är starkt kopplade till inflammation i kroppen. Det här koncentrerade sättet att äta fett från de här grödorna är inte naruligt och rubbar vår balans mellan omega-2 och omega-6. Undantaget för detta är oliv- och kokosolja av bra kvalitet.

Fortsätt äta kokosolja dagligen

Det finns ingen anledning till att känna sig orolig för att äta kokosolja. Kokosolja är en fantastisk fettkälla som gynnar vår hälsa. Ha istället större respekt och undvik socker och snabba raffinerade kolhydrater som höjder det onda kolestrolet och skadar din blodkärl. 

Jag vill avsluta med att vara tydlig med att som med allt så är kvalitet en avgörande faktor. Mättat fett i kokosolja av bra kvalitet är nyttigt för oss men det betyder inte att allt mättat fett är bra. Mättat fett från margarin och processade charkprodukter är en helt annan sak. 

Källor

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17228046

http://www.jci.org/articles/view/6572

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1386252

https://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/1743-7075-2-34

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16403234

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16500874

http://ajcn.nutrition.org/content/86/2/276.full

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-789X.2008.00518.x/abstract

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-789X.2012.01021.x/abstract

Close