God morgon!

Måndag igen och jag började veckan med att försova mig. Jag vill kunna ta det lugnt på morgonen och det är verkligen det värsta jag vet att behöva stressa på morgonen. Men nu är jag mer eller mindre i fas igen och en rejäl kaffe håller mig sällskap här vid datorn. Jag är ju 4 veckor in i mitt ”kom-i-bättre-form”-projekt och tänkte att det kunde dags för en liten up date.

Hur har det gått med träningen?

Träningen har gått jättebra! Så är det alltid för mig. Jag är grym på att träna och att hitta tid och lösningar för att få den gjort. För mig är träningen aldrig något problem utan det är snarare kosten som kan göra att jag inte får eller tidigare har fått de resultat som jag vill ha. 

Jag kör 4 pass i gymmet med styrketräning i ca 60 min följt av 20 min HIT-träning (högintensiv intervall träning) oftast i form av löpning. Utöver det har jag kört 1-2 spinning eller längre löppass. Jag ser även till att gå minst 10 000 steg per dag. Jag går inte ut och går långpromenader utan det handlar om smarta val. Går en lite längre runda efter att ha lämnat eller före hämtning av barnen. Parkerar bilen längre bort och så vidare. Sådana aktiva val gör stor skillnad.

morgonpromenad

Hur har det gått med kosten? 

Kosten gått helt ok. Inte perfekt men helt ok. Jag har ätit bra mat men lite för mycket. Det vill säga gjort bra matval men ätit lite för mycket. Grejen är den att jag älskar mat och att äta. Mat är ju fantastiskt gott eller hur? Jag älskar att träna så därför är det ingen problem att göra det och till och med öka dosen lite men jag älskar även mat och att behöva kontrollera och dra ner lite på den, är så svårt. 

Men det har som sagt gått helt ok men jag skulle inte säga perfekt. Jag äter ren och vanlig mat och så här kan en typisk dag se ut:

  • kl 6: havregrynsgröt, ägg, kokosolja och bär eller naturell yoghurt med frö, nötter, bär och kokt ägg
  • kl 9: smoothie på mandelmjölk, avokado och bär
  • kl 12: kyckling, quinoa, kokosolja, mycket grönsaker
  • kl 15: naturell kvarg med nötsmör
  • kl 18: torsk, potatis, keso, broccoli
  • kl 20: naturell kvarg med bär, te med kokosolja

Mitt problem blir att det lätt blir en extra klick nötsmör till mellanmålet eller extra kvarg och bär till kvällsmålet. Så bra val men lite för mycket lite för ofta.

clean eating i form protein kvarg

Hur ser resultaten ut?

På 4 veckor har jag nu minskat ca 3-3,5 kg. Jag rekommenderar ju alltid 0,5-1 kg per vecka så jag är nöjd med takten. Går man ner snabbare i vikt än så, så betyder det att man tappar muskelmassa och inte bara fettvikt. Mitt mål är ju att minska i fettvikt samtidigt som jag vill öka eller behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Det är muskelmassan som till stor del avgör förbränningen så att gå ner genom att tappa muskelmassa gör det näst intill omöjligt att behålla vikten när man väl känner sig klar.

Men som sagt, ca 3,5 kg och minskade mått fördelat jämt över kroppen. Jag har tappat mest runt midjan och minst runt rumpa lår. Det är så min kropp fungerar. Tappar alltid först på överkroppen och kroppen gör allt den kan för att behålla rumpan och låren. Men det gör mig inte så mycket. Rumpa är ju snyggt, eller hur?

Är detta intressant? Vad vill du veta mer om?

I början fick jag bra respons från er på mina inlägg om mitt egna lilla projekt.  Filmen där jag visade vad jag åt på en dag, fick så tycke bra respons och många av er skrev i kommentarer och mail att ni ville se mer sånt. Är ni fortfarande intresserade?

Jag vill inte att detta ska bli allt som bloggen och mina kanaler handlar om men jag tänker att någon uppdatering varje vecka kanske är lagom, eller? Lämna gärna en kommentar om du är intresserad av att läsa mer om detta så att jag vet. Om det är något särskilt du vill veta mer om, så skriv gärna också det. Till exempel hur man håller motivationen igång, äter bra när man är bortbjuden, hittar tid för träning, eller vad du nu är nyfiken på. Lämna en kommentar och jag ska göra mitt yttersta för att ge dig det du vill ha :)

Ha en fin måndag och start på veckan så hörs vi snart igen!

clean eating by annika

 

9 Comments

  1. Hej ! Till mig räcker det en gång per vecka lite mat valmöjligheter, bara för inspirationens skull, men kanske någon annan vill ha oftare. Ser bara att du äter mer och oftare än jag ens vågar tänka på , men du är mycket yngre än jag ( snart 59 ), så jag kan inte äta så mycket på kvällarna. Tänkte fråga om ”halvfasta”, har själv tagit den två gånger i veckan och ibland tre, även om har haft liten paus där för jag har varit förkyld. Vad tycker du om det och brukar du göra det, att snabba på viktminskningen. Kram/Paula

  2. En snabb fråga: Hur HINNER du med 4 80-minuterspass i veckan? Jag är glad om jag får till ett lunchpass plus en kväll i veckan? Det där är ju ett pussel alltså.

    • admin Reply

      Inser att det inte är lätt för någon som har en vanlig anställning. En stor fördel med att vara sin egen chef är att man styr över sin egen tid. Jag tränar på dagtid och arbetar igen tiden på kvällen.

  3. Hej Annika! Jag skulle jättegärna vilja veta hur man gör för att börja äta mer kolhydrater efter rätt många år med Lchf! Mår liksom inte riktigt bra på lite kolhydrater men har levt i förnekelse i flera år pga att alla andra verkar ju må så bra på Lchf, då måste det vara fel på mig så jag försöker lite till, osv 🙁 Jag misstänker starkt att jag skulle må mycket bättre med mer kolhydrater men är livrädd att gå upp i vikt och förstår ju att jag måste minska fettet om jag ökar kolhydraterna, men hur gör man!? Var och hur börjar man??

    • admin Reply

      Precis där var jag för drygt ett år sedan. Livrädd för kolhydrater men började allt mer erkänna för mig själv att jag behövde dem och förstå att alla inte är dåliga. Ska ha din önskan i åtanke och försöka dela mer kring det.

  4. Hej
    Ja superspännande att läsa om ditt projekt. Intressant att läsa om din träning och kost och hur du får ihop det:)
    Kram
    Stina

  5. Jättebra inlägg. Jag har också kommit igång ordentligt med träningen och har inga problem med att hålla igång den men jag fick mig en ordentlig tankeställare kring maten. Måste tänka om där och börja äta mer för att få bättre resultat. Går ofta hungrig vilket leder till fel val.
    Mycket tacksam för detta inlägg och ser gärna fler av samma sort som inspiration.

    • admin Reply

      Tack för din kommententar! Ska fortsätta dela då och hoppas du ska gilla fortsättningen :)

Write A Comment

Close