Äta Clean

5 tips för glad mage och god tarmflora

Inlägg i samarbete med husk

Hand upp om du också har en kinkig mage som inte alltid är på topp-humör? Då kan vi båda två ställa oss (tyvärr) till de 35 % av oss vuxna svenskar som har olika problem med våra magar.

Men sörj icke – det finns hjälp! Du kan på ganska enkla sätt få din mage att bli avsevärt gladare och mindre kinkig. Idag tänkte jag dela med mig av 5 tips och hoppas att det kan hjälpa dig att också få en lite gladare mage.

Under våren har jag skrivit flera inlägg på tema maghälsa och här nedanför hittar du länkar till tidigare delar. Bara att klicka för att läsa. Idag är det dags för del 4 i serien om gladare magar.

Del 1 – Introduktion till maghälsa och de nya produkterna från Husk.
Del 2 – Fokus på fiber. Vad är egentligen fibrer och vilka olika former finns?
Del 3 – Fokus tarmhälsa. Vi kikar närmare på varför god tarmhälsa är så viktigt och hur vi kan främja den.
Del 4 – Praktiska tips för att hålla magen glad och för god tarmflora.

Här nedanför ser du även min film från förra veckan där jag snackar mer om hur vi kan hålla vara magar glada.

 

Jag får ofta frågor om var du kan hitta Husks produkter och du hittar dem på apotek och i hälsokostfackhandeln. Just nu har Bodystore 20 % på produkterna från Husk och du kommer dit via länken nedanför. Koden SUMMERVIBE ger dig dessutom 100 kr rabatt när du handlar för minst 500 kr hos Bodystore. Koden gäller denna vecka.

SPANA IN HUSK HOS BODYSTORE >>>

 

5 ät-relaterade tips för gladare mage

1. Ät fermenterad mat. Fermenterad mat innehåller mjölksyrebakterier som har många hälsofördelar. De hjälper dig att ta upp mer näring, stärker din tarm och de goda mjölksyrabakterierna hjälper till att hålla nere de sämre bakterierna.

2. Ät mycket frukt och grönt. Frukt och grönsaker innehåller vattenlösliga fiber som är bra för magen. Det hjälper tarmen att fungera och de bidrar till en starkare tarmflora. Rådet från Livsmedelsverket är 500 gr per dag men jag skulle säga att det är ett minimum och att du helst ska försöka få i dig mer. Gärna i olika färger och former.

rödbetor clean eating

3. Ta hjälp av kosttillskottet Husk. Husk är ett kosttillskott som gör magen glad och hjälper den att fungera som den ska. Husk Classic innehåller vattenlösliga psylliumfiber som gör att allt flyter på bra, så att säga, för magen. Husk med mjölksyrebakterier innehåller även bakterier som stärker tarmfloran effektivt. Blåa Husk tar jag själv varje dag och den har gjort under för min magen! Husk ger effekt på magen inom 3-4 dagar och hjälper mot både hård och lös mage. Säljs på apotek och i hälsofackhandeln. Missa erbjudandent på 20 % på alla produkter från Husk och koden SUMMERVIBE som ger dig 100 kr rabatt när du handlar för minst 500 kr. Gäller denna vecka. 

glad mage husk

glad mage husk

4. Fasta lite då och då. Det tar minst 4 timmar för tarmen att bli tömd och då börjar tarmen att städa och göra rent sig. Det är viktigt för att hålla magen i balans. Om du hela tiden stoppar ner mer mat så hinner tarmen aldrig få till den där rengöringen. Därför är det bra att fasta ibland eller att åtminstone låta det gå minst 4-5 timmar mellan måltiderna.

5. Lite skit rensar magen. Skrubba inte dina grönsaker för noga. Det är faktiskt bra att låta lite jordrester få sitta kvar. Då får du i dig bra bakterier och stärker din tarmflora. Passar ju extra bra att tänka på nu inför allt färsk potatis-ätande.

mat för bra tarmhälsa

Hur mår din mage?

Ja, hur mår din mage? Har du en mage som klarar allt eller behöver den lite extra kärlek och omtanke? Berätta gärna och dela med dig av dina mag-erfarenheter. Har du frågor om Husk, så ställ gärna även dem så ska jag besvara och förklara så snart jag kan.

clean eating by annika

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar