Att blötlägga nötter och frön |

Nötter och frön är nyttiga och ger oss bra fetter. Men för en del av oss kan nötter upplevas som lite svårsmälta. De kan ge problem som magknip och att man känner sig uppblåst. Det har att göra med nötternas naturliga skyddssystem som är designat för att de ska få vara i fred och växa upp till nya frön och buskar utan att bli uppätna. Idag ska jag tipsa dig om hur du enkelt kan göra nötterna mer vänliga för magen.

Varför kan det vara bra att blötlägga nötter?

Om man upplever att man har svårt att smälta nötterna och att man får till exempel magknip så kan man blötlägga nötterna för att se om det hjälper. När man låter nötterna ligga och dra i vatten så brukar man säga att de aktiveras. När en nöt eller ett frö aktiveras så förändras den skyddande hinna som alla nötter och frön täcks av. Den här hinnan är deras naturliga försvarssystem. En nöt kan ju inte springa ifrån sin fiende utan behöver ett annat slags skydd. I denna hinna finns någon som kallas för fytiner. Fytiner kan ge magproblem och binder även upp mineraler från annat som vi äter så att våra kroppar inte kan tillgodogöra sig det. 

Det är fortfarande inte ”dåligt” att äta nötter som inte har legat i blöt. Nötter är fortfarande nyttiga. Men om man får magproblem av nötter så kan man testa att blötlägga dem.

blotlagga-notter-2

Hur blötlägger man nötter?

Det är enkelt. Du behöver bara nötter, vatten och ev lite salt. Börja med att skölja av nötterna eller fröerna. Lägg sedan i en glasburk och fyll på med dubbelt så mycket vatten. Ha i en nypa salt. Täck med en handduk. Låt nötterna dra så länge som står i listan en bit ner i inlägget. Häll sedan av vattnet och skölj nötterna på nytt. 

Jag brukar använda nötterna direkt och till exempel göra en musli. Om du vill förvara de blötlagda nötterna till att ha längre fram så är det viktigt att du torkar dem. Annars kommer de att mögla. Du torkar dem i ugnen på ca 50 grader tills de är helt torra. Sen kan du använda nötterna som vanligt.

Blötläggningstider

Mandel: 8-12 timmar
Hasselnöt: 4-6 timmar
Valnöt: 4 timmar
Cashew 2-2,5 timmar
Pecan: 4-6 timmar
Solrosfrö: 2 timmar
Pumpafrö 5-8 timmar
Linfrö: 8 timmar
Sesamfrö: 8 timmar

blotlagga-notter-3

 

1 Comment

  1. Pingback: Magnesium | Clean Eating by Annika

Write A Comment

Close