Äta Clean/ Guider - clean eating

Att handla clean – hur ska du tänka?

Hur ska du tänka för att handla clean och göra rätt val i butiken? Det är ju trots allt just där, när vi står och gör  våra val i butiken, som vi avgör vad vi kommer att äta under den närmsta tiden. För att du ska lyckas göra bra val mitt i vardagspusslet med allt vad det innebär, så är det otroligt viktigt att du har ett kök som är välfyllt med bra råvaror.

Det är dags för nästa del i min serie där vi fördjupar oss inom clean eating. Idag beger vi oss som sagt till matbutiken. Här nedanför hittar du länkar till tidigare delar samt får en överblick om vad som kommer framöver.

Att handla clean – busenkelt

Ja det är faktiskt det. Busenkelt. Det du ska välja att köpa hem är råvaror före produkter. Potatis istället för pommes eller färdig potatisgratäng. Färska eller frysta jordgubbar istället för sylt. Köttfärs istället för köttbullar.

Det du vill ha och ska välja är mat utan innehållsförteckning. Tänk en banan. Den har ju ingen innehållsförteckning eller hur? Det är 100 % banan. Men om du kikar på en påse med torkade banan-chips så kan du läsa:

Banan, socker, kokosnötsolja, naturlig bananarom.

Är du med på skillnaden? När du väljer mat utan innehållsförteckning så slipper du fundera kring eventuella tillsatser eller om du gör bra val. Riktig mat är bra val. Det kan du känna sig trygg i.

att handla clean

En runda i mataffären

Hur kan det då se ut rent konkret när du går där i affären? Gå alltid först till frukt och grönsaksavdelningen. Här kan du go banans och jag skulle säga att allt som finns där är bra. Frukter, grönsaker, rotfrukter. Fyll ditt förråd av grönt till bredden. Välj gärna ekologiskt och närodlat men att faktiskt äta grönsakerna är viktigare för hälsan än att de är ekologiska.

Därifrån går vi till frysdisken. Här kan du plocka på dig bär, broccoli och annat. Fryst är inte sämre och mindre näringsrikt än färskt. Faktiskt ofta tvärtom. Plocka även på dig fisk och fågel om du äter det. Välj alltid MSC-märkt fisk och alltid svensk kyckling (gäller även annat kött). Svensk kyckling (och annat kött) kontrolleras strikt. Kött från andra länder innehåller bland annat antibiotika samt att djurhållningen är mycket bristfällig.

Vidare till kylen. Köp köttprodukter om du äter det (alltid svenskt) och välj färs och köttbitar istället för korv och charkuterier. I mejeridisken väljer du naturella mjölkprodukter om du äter det. Plocka på dig en paket smör också när du ändå är där. Och ett paket ägg. Eller nej, ta två för det går alltid åt.

att handla clean

Sedan vidare mot hyllan med nötter, fröer och gryn. Naturella nötter och frön är alltid bra val och perfekt att strössla över frukostskålen. Quinoa, bovete, havre och baljväxter får också gärna åka ner i vagnen. Om du äter vegetariskt så välj baljväxter som proteinkälla före quorn och soja. Varför? Läs mer i inlägget länkat nedan.

Lästips:  Bra källor till vegetabiliskt protein

Sväng förbi konserverna och plocka på dig tomater, oliver, tonfisk, makrill med mera. Lite olja, vinäger och kryddor på det så är du klar. Nu har du allt du behöver för att laga och äta bra mat. Inga konstiga råvaror utan bara vanlig mat.

Lästips: 8 matmärkningar att ha koll på

vegetabiliska proteinkällor

Allt med innehållsförteckning är inte dåligt

Yes ok, dags för lite nyansering och det är här som det kanske blir lite mer komplicerat men du kommer snart få kläm på detta också. Jag är helt med på att det inte är realistiskt att alltid till 100 % köpa mat utan innehållsförteckning. Det är inte heller nödvändigt. Det finns färdiga produkter som är bra och utbudet växer för varje dag. Men de bra produkterna är fortfarande långt färre än de dåliga så det gäller att vara noga med valen du gör.

Det finns flera anledningar till att köpa hel- och halvfabrikat av de bättre slagen. Till exempel att det handlar om produkter som du inte vill eller kan tillaga själv eller att det är en avgörande faktor för att du ska hinna eller orka få fram bra mat på bordet mitt i den stressiga vardagsveckan. 

Hur ska du tolka en innehållsförteckning?

I nästa del i serien så kommer vi att fokusera på just innehållsförteckningen. Hur du ska tänka, vad du ska se upp för och undvika och andra matnyttiga tips.

Men kort sammanfattat så ska innehållsförteckningen motsvara det du förväntar dig. Vad hade du haft i och använt dig av för råvaror om du hade gjort samma produkt själv?

Föreställ dig att det är sent fredagseftermiddag och ni ska äta tacos hemma. Tiden är knapp och orken tryter. Du vill köpa en färdig guacamole. Innan du vänder på burken och läser innehållsförteckningen, fråga dig själv vad skulle ha haft i om du hade gjort den?

Vad hade du svarat dig själv? Avokado, vitlök, salt, kanske peppar och en del hade säkert haft i lite creme fraiche också. Yes ok. Nu vänder du på burken. Stämmer innehållsförteckningen överens med ditt eget svar? Perfekt! Du har hittat en bra produkt som håller måttet. Det finns färdiga guacamole i butiken som faktiskt håller måttet men det finns även flera som inte gör det.

Ett av de mest välkända varumärkena nischade mot tacos har en guacamole som har en innehållsförteckning som lyder:

Vatten, avokado (14 %), tomat (10 %), lök (7 %), FÄRSKOST, GRÄDDE, förtjockningsmedel (modifierad majsstärkelse), rapsolja, potatisflingor (innehåller SULFITER), VETEMJÖL, vitlökspuré (innehåller SULFITER), VASSLE extrakt, VASSLEPULVER, salt, kryddor, limejuicekoncentrat (innehåller SULFITER), socker, torkad glukossirap, surhetsreglerande ämnen (Glukonsyrans deltalakton, citronsyra), torkad jalapeno, örter, druvsocker, antioxidant (askorbinsyra), färgämnen (klorofyllin, lutein), jästextrakt, kaseinat, vitlökspulver.

Du förstår grejen va? Tillsatser och annat kring innehållsförteckningar kommer vi som sagt att prata mer om i nästa del. Men om du redan nu är nyfiken, så kan jag rekommendera ett besök hos Äkta Vara. De har så mycket bra information som är enkel att ta till dig.

handla clean

Vad är dina tankar om detta? Hur tänker du? Har ditt sätt att se på mat förändrats? Hur då och varför? Om du har en minut över, så lämna gärna en kommentar. Är alltid lika kul att få ta del av era tankar, erfarenheter och tips.

clean eating by annika

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar