Äta Clean

Behöver du ta ett extra tillskott av zink?

Idag är det dags för den näst sista delen i min serie om kosttillskott och fokus blir på zink. Zink är ett mycket viktigt mineral som zink ingår i många av kroppens processer. Idag tänkte jag berätta lite mer om zink, var man hittar det genom kosten och varför man ev bör ta tillskott. (Länkar till tidigare inlägg i serien hittar du mot slutet av inlägget.)

kosttillskott

(Bild lånad från Health Supplements)

Vad är zink?

Zink är ett av de absolut viktigaste mineralerna för dig som tränar hårt och satsar på att hålla igång en bra fettförbränning utan att försaka muskeltillväxt eller muskelbevarande. Kroppen använder zink för många olika processer i kroppen, bland annat celldelning, hormonreglering, immunförsvaret och ämnesomsättning (förbränningen). Våra ögon består till stor del av zink men även vår hjärna, muskelmassa och skelett utgörs till stor del av just zink. Kroppen behöver tillräckligt med zink för att alla de här viktiga processerna i kroppen ska fungera optimalt.

Symptomen för brist är bland annat sämre mörkerseende och nedsatt immunförsvar. Det brukar även ofta kopplas samman med dålig kvalitet på hår och naglar.

Hur får vi i oss zink genom maten?

De bästa källorna för zink är animaliskt protein som kött, fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter men finns även i bönor, nötter och frön. Från maten du äter så tar kroppen upp mellan 15-40 % av zinken i livsmedlen. 
ägghack clean eating lchf paleo

Behöver man ta tillskott av zink?

Svårt att ge ett rakt och tydligt svar men det finns några saker att fundera kring och utgå ifrån. Om du tränar hårt och satsar på att öka i muskelmassa eller behålla vid minskning i fett så kan ett tillskott vara bra. Om du lider av t ex ett dåligt immunförsvar eller andra symptom på brist så kan också ett tillskott vara bra. Koppar och zink är varandras motpoler kan man säga och bör vara i blans. Om du är kvinna och har en kopparspiral så ska du absolut ta tillskott av zink. I och med kopparspiral i kroppen så höjs lätt våra nivåer av koppar och balansen mellan koppar och zink rubbad. Den här obalansen leder ofta till mycket huvudvärk, blödningar och  stor smärta vid ägglossning och menstruation.

Hur mycket zink behöver kroppen?

För att inte kroppen ska få brist på zink så bör man få i sig minst 15 mg men optimalt för en frisk kropp är 22,5.-50 mg. Ibland kan doser upp till 100 mg rekommenderas (av läkare) i terapeutiskt syfte till exempel om kroppen under lång tid lidit av stor brist.

Ger ett för stort intag av zink några biverkningar?

​Generellt sett ger ett något högt intag av zink inte några biverkningar då kroppen kan lagra överskottet tills senare. Men om man har överdoserat mycket och länge kan de ge biverkningar som buksmärtor, diarré och kräkningar. Men följer du anvisningarna på ditt kosttillskott så finns det ingen risk för detta.

Varför tar jag tillskott av zink?

Det finns två anledningar. Dels så pga jag just nu på allvar satsar på tung styrketräning för att bygga muskler eller snarare behålla muskelmassa samtidigt som jag blir av med lite extra vaddering så att säga (fett alltså ;)). Så dels det muskelbevarande syftet. Den andra anledningen är att jag fick rådet av en av mina lärare under utbildningen till kostrådgivare då vi diskuterade hormoner och kom in på kopparspiral som hormonfritt preventivmedel och att jag berättade att jag har/hade smärtor upphöjt till tusen miljoner vid ägglossning och mens. Då gav hon mig rådet att direkt höja mitt intag av zink i form av kosttillskott ganska rejält. Vilket jag gjorde och jag märkte faktiskt stor skillnad redan första månaden.

Jag skulle råda dig att fundera över din livssituation och ta ställning till om du ev skulle behöva ett kosttillskott. För gemene man som inte lider av de problem jag beskrivit behöver inget tillskott och får fullt tillräckligt genom en allsidig kost. Men om du känner igen dig i det jag har beskrivit så rekommenderar jag dig att ta ett tillskott. Det har verkligen gjort stor skillnad för mig!

 

Tidigare inlägg kring kosttillskott:

D-vitamin

Omega 3

Amiosyror – glycin och bcaa

Sista och avslutade inlägg i den här serien om kosttillskott kommer nästa vecka och då ska jag berätta mer om magnesium.

 

Källor:

  • http://www.jonasbergqvist.se/blogg/wahat-are-you-zinking-about
  • Holistic.se
  • http://www.halsosidorna.se/Zink.htm
  • http://kurera.se/har-du-kopparspiral-kom-ihag-att-ata-extra-zink/
  • svensktkosttillskott.se

 

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

2 Kommentarer

  • Reply
    Effie
    14 mars, 2016 at 08:06

    Har läst följande om zink, sant eller ej..?
    Zink används till hjärnan och sädesvätska.
    Man kan testa behovet av zink genom att tugga tabletten. Smakar den motbjudande har man ingen brist och ska inte äta tillskott.

  • Reply
    25 % rabatt på VitaPranas ekologiska produkter | Clean Eating by Annika
    19 juli, 2016 at 19:56

    […] Behöver du ett extra tillskott av zink? […]

  • Lämna ett svar