Blåbär – superfood runt husknuten |

Idag är det supertrendigt med olika former av superfoods. Livsmedel och produkter som säljs under namnet superfood är inte sällan något exotiska pulver eller bär från ett land långt bort. Exotiska livsmedel men namn som är svåra att uttala. Plus skyhöga priser. Det är inte det att de där livsmedlen inte är nyttiga. De är verkligen superfoods. Men saken är den att superfood inte nödvändigtvis måste ha konstiga namn, transporteras långa sträckor och kosta skjortan. Just nu har vi här i Sverige guldgruvor med superfoods alldeles runt knuten. 

blåbärcollage

Våra svenska blåbär är ett klockrent exempel på detta. Att blåbär är supernyttigt visste du säkert sedan innan. Men en påminnelse är alltid bra. Särskilt den här tiden på året när våra skogar är fulla av dem. Jag var ute i skogen med min pappa i helgen för att plocka just blåbär. Ett par timmar var vi ute. Jag fick med mig en mindre skatt hem som avnjöts med all grädde på kvällen.  Men även stunden där och då  i skogen var också det en skatt. De där timmarna var sann meditation. Så stilla. Bara tankarna och fåglarnas kvitter. Jag måste verkligen besöka skogen oftare! Bättre sätt att rensa tankarna och ladda batterierna finns nog inte. 

skog

Fem anledningar att ge sig ut i blåbärsskogen

– Högt innehåll av antioxidanter som skyddar mot cancer och ökning av fria radikaler

– Skyddar hjärnan mot förtidigt åldrande

– Skyddar mot hjärtsjukdom

– Studier visar på att blåbär ökar kroppens motståndskraft till demens och alzheimers

– Stunden i skogen, bättre stresshantering finns inte

Källa: Eat Clean av Kristina Andersson

3 Comments

  1. tog dig på orden och gick ut och plockade lite superbär, blir bra på morgondagens kokosgröt.
    Jag måste fråga dig om du räknar något på protein? Hur jag än gör så är jag uppe i max bara efter frukost och lunch om jag räknar på det som sägs så mycket protein som du vill väga och i mitt fall 65 kg och jag vet hur man räknar ca 20 per 100 g proteinvara =). Äggfrukost samt lite protein till lunch gör att taket är nått. Jag kan inte bara fylla på med fett till middag för det är säkerligen det som har gjort den viktuppgång jag inte hade innan LCHF-tidens början. Jag kommer att haka på din clean i augusti, men tänkte få lite ordning innan dess. vad säger du om att räkna?
    Kram
    Stina

    • admin Reply

      Hej! Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ligger i protein. Jag räknar inte på maten utan äter enligt det jag är sugen på och vet är bra för kroppen. Räkna kan vara bra under en period men inget man ska hålla på med någon längre tid. Mat ska inte vara siffror :) troligen ligger jag för högt i protein enligt regelrätt lchf. En anledning till att jag inte gillar etiketter på kost – blir så många regler och förbud. Jag gillar protein och vet att det gör min kropp gott efter träning. Hoppas mitt svar känns ok även om jag inte hade så mycket konkret att komma med :) i clean28 räknar man på sätt och vis. Inte kalorier och inte gram utan jag lär ut ett mycket enklare sätt att hålla koll på sina portionsstorlekarna.

  2. Pingback: Smoothiebowl med blåbär och protein |

Write A Comment

Close