Chia-pudding – senaste favoritfrukosten hos mina barn. Ganska otippat om jag ska vara ärlig. Många tycker ju att chia-pudding är lite slajmigt och har lite svårt för konsistensen och som vi föräldrar ofta gör, så tänkte jag att ”det där är nog inget för N och E.” Men tänk så fel man kan ha! För ett par veckor sedan så åt jag själv en till frukost och de ville båda smaka. Det var inte mycket av den chia-puddingen som jag fick ha för mig själv sen. De älskade det och delade på min skål dem sinsemellan. Sedan dess har de önskat chia-pudding till frukost titt som tätt. 

chiapudding kokos vanlij bär

Chia-pudding passar perfekt som både frukost och mellanmål och påminner lite om yoghurt. Den kan smaksättas med olika kryddor som kanel och kardemumma och även kakao eller lakritspulver är jättegott i. Toppa gärna med färska bär eller lite nötter och frön.

Jag gör för det mesta på kokosmjölk för jag gillar den lena och krämiga kokossmaken men det funkar lika bra att t ex ha mandelmjölk som bas. Vill du gotta till det riktigt så grädde super super supergott men blir lite mer dessert för mig.

Chia-pudding med kokos, vanilj och färska bär, 1 port

  • 1 dl kokosmjölk
  • 1 msk chia-frö
  • 0,5 msk kokosflingor
  • en nypa vaniljpulver
  • ev sötning (jag hade i ett par droppar stevia)
  • Färska bär

Blanda allt i ett glas eller liten bunke. Låt stå 5-10 min och rör sen igen för fröna har en tendens att sjunka mot botten i början. Låt stå och gotta till sig i ett par timmar eller över natten.

Per port (enl CLEAN28): 2,5 blå

chiapudding med bär

chiapudding med bär liggande

Läs mer:

>> Grundrecept chia-pudding

>> Recept chia-sylt

>> Nyttigheterna i chia

 

 

 

 

Write A Comment

Close