Äta Clean/ Guider - clean eating

Clean eating – allt du behöver veta för att komma igång

Under de närmsta veckorna hade jag tänkt att vi här på bloggen skulle göra en liten djupdykning ner i det här med clean eating och att äta riktig mat. Jag vet att många har lite svårt att få en klar bild över vad det här med clean eating är, och det är egentligen inte så konstigt.

Anledningen till varför det kan vara svårt att få en glasklar definition av clean eating har mycket att göra med att det inte är en diet. Om vi jämför med lchf till exempel, som är en diet, så kan kosten göras tydligen genom att vi säger ät mer naturligt fett och ät minimalt med kolhydrater. Därefter kan vi göra listor med mat som är tillåtna respektive mat som inte är tillåten.

Riktigt så enkelt är det inte med clean eating då det handlar snarare om en filosofi och ett sätt att se på eller förhålla sig till mat, snarare än en diet. Sedan så finns det även många olika tolkningar av clean eating. Det är just därför som jag valde att lägga till by Annika när jag bestämde namn för min blogg. Här på CEA beskriver jag mitt sätt att se på clean eating och hur jag tänker kring kost och hälsa.

Clean eating – allt du behöver veta för att komma igång

Under de närmsta veckorna kommer vi som sagt att grotta ner oss lite djupare i det här om clean eating. Dels vill jag försöka ge dig som läser en klarare bild och dels vill jag göra det tydligare vad jag tror på och förespråkar. Vi kommer att titta närmare på:

  • Vad är clean eating?
  • Varför clean eating?
  • Clean eating för mig
  • Handla clean
  • Läsa innehållsförteckningar
  • Tillsatser och e-nummer
  • Låt stå kvar på hyllan
  • Laga och förvara mat clean
  • Clean eating för hela familjen
  • Äta clean långsiktigt med en sund balans

Allt eftersom inläggen skrivs så kommer jag att gå tillbaka och uppdatera listan ovan med länkar till inläggen.

Vi kastar oss rakt in!

Vad är clean eating?

Kort sagt kan man säga att clean eating betyder mer näring och mindre skräp i maten. En livsstil som innebär att du äter rena råvaror som är fulla av näring som din kropp behöver och som är så nära sitt naturliga tillstånd som möjligt. Fokus ligger på näring snarare än kalorier, antal kolhydrater eller liknande.

Fundera en liten stund på begreppet ”vanlig mat”. Vad är det egentligen? I dagens samhälle anses mat som korv med makaroner eller köpta panerade fiskpinnar som ”vanlig mat”. Vår basföda. Det vi äter till vardags. Vanlig mat. Men tänk ett steg till. Hur länge har vi människor kunnat gå till affären och köpa fiskpinnar? Och hur mycket fisk innehåller de egentligen? Eller vad är det i den där korven? Ganska snabbt så inser du säkert att det är en form av mat som vi människor ätit under en väldigt kort tid av vår historia och faktiskt inte alls speciellt ”vanligt” utan snarare ganska så suspekt och ”ovanlig”.

Människan är ritad efter uråldriga ritningar

Vi människor så som vi ser ut idag, har levt på jorden i miljontals år. Vi består alla av gener som har utvecklats under miljontals år. Men mycket av maten vi äter är bara 30-40 år. Våra gener har inte hängt med och våra kroppar har inte lärt sig att hantera mycket av det som vi idag kallar för mat.

Våra gener är anpassade för naturliga råvaror inte processade produkter.  Fisk inte fiskpinnar. (Visste du förresten att fiskpinnar i flera fall består till 50 % av annat än just fisk?) Rotfrukter inte pommes. Frukt och bär, inte sylt och saft med processat vitt socker.

viktminskning

Vad är processad mat?

Förenklat så är processad mat något som åker in i en fabrik i en form och kommer ut på andra sidan, i en annan form och ofta tillsammans med tillsatser i en förpackning. Vår kära fiskpinne är ett strålande exempel. Men här vill jag vara tydlig med att alla processer inte nödvändigtvis är dåliga.

Om vi ser fiskpinnen som ett exempel på mindre bra processad mat så är det just för att det läggs till så mycket annat. Men att göra om mjölk till yoghurt genom att tillsätta bakteriekultur är också en form av process. Process är alltså allting som vi gör för att ändra på maten. Att mala mandlar till mjöl är ett sätt att processa mandlarna.

Så det är inte så enkelt som att säga att processad mat är dåligt. För så är det inte. Mat där kvalitet och näring sänks och suspekta ämnen tillsätts, det är exempel på sämre processad mat. Men en kefir (yoghurt med bakterikultur) kan ju göra mycket gott för vår maghälsa och är därmed ett exempel på bra processad mat.

Men en riktlinje bör ändå vara att inte överdriva intaget av processad mat. Om vi tar exemplet med nötter till exempel. Nötmjöl och nötsmör kan bestå till 100 % av nötter men påverkar oss ändå på ett annat sätt än om vi åt hela nötter. Genom att processa maten gör vi det ofta enklare för oss att överäta. Mandelmjöl är inte ovanligt i olika recept på bröd, pannkakor med mera och ofta handlar det om flera dl. Tänk då på att 1 dl mandelmjöl motsvarar runt 50 mandlar. Jag kan lova att det är betydligt enklare att äta bröd motsvarande 1 dl mandelmjöl än att äta upp 50 naturella mandlar.

vegetabiliska proteinkällor

Bra mat får dig att må bra

Genom att äta ren mat som är så nära sitt naturliga tillstånd som möjligt, så ger du dig själv och din kropp ökad hälsa och energi. Ditt blodsocker kommer att balanseras och hålla sig stabilt vilket i sin tur påverkar ditt humör och fokus på positivt sätt. Din mage kommer att hålla sig lugn och du slipper känsla av uppblåsthet och andra liknande besvär. Ditt immunförsvar kommer att stärkas eftersom du ger din kropp mycket näring. Känslan du får av att äta clean i så stor utsträckning som möjligt är svårslagen.

Här nedanför är en film där jag på 2 minuter förklarar grunderna inom clean eating.

 

Fokusera på näring och inte farligheter

Jag känner att vi människor alldeles för ofta fokuserar på det negativa före det positiva. Även när det kommer till mat. Om vi tar exemplet med snabbmat som en hamburgertallrik på något ställa längs med motorvägen. Visst genom att äta den så får du i dig en del saker som du hade kunnat vara utan. Till exempel snabba kolhydrater, tillsatt socker, kött av sämre kvalitet och transfetter. Men jag vill uppmana dig till att tänka om.

Problemet med skräpmat är inte att du får i dig transfett eller snabba kolhydrater. Problemet är att du äter det istället för något annat som hade gett dig mer näring. Till exempel en tallrik med protein av hög kvalitet, bra fetter och mycket grönsaker.

Jag tycker som sagt att vi ska byta perspektiv. Leta näring istället för att vara rädd för farligheter. Stressa ner och sträva istället efter att göra så många bra val så ofta som möjligt.

Låt oss vara ärliga – hamburgetallriken är inte optimal men att äta sådan mat ibland kommer inte att påverka din hälsa i stort negativt. Så länge du 9 gånger av 10 äter bra och näringsrik mat, rör på dig, sover bra och hanterar din stress – så kommer inte lite ”sämre” mat någon gång ibland att göra dig illa i det stora hela.

Tolka mig rätt – jag vill på inget sätt säga att det är ok att äta skräpmat. Det jag vill säga är att många av oss idag är så hälsostressade att den stressen ofta gör större skada än de lite sämre saker som vi får i oss då och då. Faran och de negativa konserverna får vi när de sämre valen kommer för ofta och blir för många, på bekostnad av annan näringsrik mat.

Look at the big picture.

clean eating by annika

 

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

2 Kommentarer

  • Reply
    Customessaywriting
    22 mars, 2018 at 05:24

    Thank You for sharing !Just what i need to see today. Ready for Spring , I love your blogs and look forwards to checking in and seeing all the things you do . You”re such a good designer and very inspiring . Thank you

    • Reply
      admin
      23 mars, 2018 at 14:20

      Thank you so much <3

    Lämna ett svar