Äta Clean

Clean eating för mig

Vi är ju mitt uppe i en inläggs-serie här på bloggen där vi fördjupar oss i begreppet clean eating. Har du läst de tidigare delarna? Om inte så hittar du länkar till dem här nedanför.

  • Vad är clean eating?
  • Varför clean eating?
  • Clean eating för mig
  • Handla clean
  • Läsa innehållsförteckningar
  • Tillsatser och e-nummer
  • Låt stå kvar på hyllan
  • Laga och förvara mat clean
  • Clean eating för hela familjen
  • Äta clean långsiktigt med en sund balans

Ämnet för dagens inlägg är lite mer personligt. Jag tänkte nämligen berätta om vad clean eating är för just mig.

clean eating by annika spagettipumpa

Vi har ju varit inne på att begreppet clean eating kan skilja sig mycket åt från person till person. Min inspirerande blogg-kollega Fanny, aka Lesscarbs, äter ju clean men är betyligt mer inriktad åt lchf-hållet än vad jag är. Clean för Fanny är alltså en clean variant av lchf medan clean för mig började i lchf mer har utvecklats till en mer liberal form av paleo. Så clean för oss båda men på olika sätt. Det jag vill försöka förklara är att det finns inte ett rätt sätt, eller ett facit, för hur man äter när man äter clean. 

Clean eating för mig

Mitt förhållande till mat och hälsa är ganska lång och brokig. Jag har alltid älskat sötsaker i alla dess former. Kärlek var så stark att det slutade med ca 40 kilos övervikt när jag var runt 20 år. Jag inledde där och då en hälsoresa och livsstilsförändring som tagit mig dit jag är idag. Om du är nyfiken på mer om den resan så kan du läsa via länken här nedanför.

Läs mer:

Jag vill bara ägna ett par rader åt hur jag tror att allt här i livet har en mening. Jag kände mig länge ledsen och som att det var orättvist att jag hade behövt kämpa så när jag hade vänner och bekanta runt mig som var normalviktiga utan kamp. Men jag kan helt ärligt säga idag att jag är otroligt tacksam för den resan jag fick göra och den erfarenheten jag har. Hade jag fått leva om mitt liv så hade jag valt 40 kg plus igen, tveklöst.

Anledning är att det var det som startade allt med CEA. Hade jag inte haft min historia så hade jag inte varit så motiverad och engagerad i att ge mina barn ett stabilt och hälsosamt förhållande till mat och jag hade inte startat bloggen. Jag känner även att min historia hjälper mig i min roll som kostrådgivare. Så även om det kan kännas tungt ibland när du är på en plats i livet där du inte trivs – kom ihåg att detta kommer vara en av dina styrkor i framtiden.

Från strikt lchf till…

När jag startade CEA under 2014, ett par månader efter att Ebba hade fötts, så var jag inställd på lchf för att gå ner mina graviditetskilon. Jag mådde helt fantastiskt på lchf och jag anser att det är en fantastisk kosthållning för många. Men inte för alla. Det är det som är grejen som ganger lite hos mig med lchf. Att det ofta beskrivs som en kost som passar alla. Det krävs bara att kroppen ska få tid att anpassa sig. Och som sagt för många är det så, men inte för alla.

Jag mådde som sagt väldigt bra på lchf förutom på en punkt. Min träningsork var som bortblåst. Benen som cement. Träning som jag annars älskar blev inte alls kul då jag kände mig dålig varje gång som orken inte fanns där.

… insikten att alla kolhydrater inte är av ondo

För ett par år sedan så började jag lite försiktigt att fasa in mer kolhydrater. Sakta men säkert så testade jag mig fram. Jag mådde fantastiskt! Jag sov bättre om nätterna, orkade träna, frös inte längre hela tiden med mera.

Men efter ett tag så blev det som att jag blev för “bekväm” eller vad jag ska säga i det här med att äta kolhydrater. Och energin och piggheten byttes ut mot slöhet och sötsug. Jag hade helt enkelt passerat min gräns för vad min kropp mår bra av och hamnat för högt i kolhydrater och för lågt i fett.

spagettipumpa

Hittade till sist min balans

När jag insåg läget, så förstod jag att jag måste backa bandet lite. Jag hade förstått att alla kolhydrater inte var dåliga för mig men jag förstod även nu att min kropp inte mår bra av hur mycket kolhydrater som helst.

Min kropp mår bra av ganska så mycket hälsosamt fett i kosten. Maten blir gudomligt god, mättar och dämpar mitt sötsug. Men jag behöver ändå kolhydraterna som bränsle för min mer intensiva träning. Genom en hel del trial and error så hittade jag till slut min balans och vad min kropp mår bra av.

Balans måste inte vara 100 % perfekt

Lyckas jag äta perfekt 7 dagar i veckan 52 veckor om året? Nej, det gör jag inte. Men vet du vad? Jag har också förstått att det allt måste inte vara 100 % perfekt 100 % av tiden för att vara godkänt. Jag har min stabila bas som jag står på och alltid hittar tillbaka till men jag lever samtidigt ett socialt liv med vänner och familj. Good enough är mer än bra liksom.

Jag skulle uppskatta att 90 % av maten jag äter är enligt det jag vet att jag mår som allra bäst av. Då blir det 10 % över till annat. Och det funkar alldeles utmärkt för mig. Jag mår bra samtidigt som jag har blivit snällare mot mig själv och släppt pressen att äta 100 % perfekt 100 % av tiden. I slutändan blir det ju helt knas som att leva hälsosamt skapar stress i livet, eller hur?

Grön smoothiebowl med spenat, lime & kollagen

Hur skulle jag beskriva min kost då?

Jag får denna fråga ganska ofta och jag märker att många vill ha en tydlig etikett på vilken kosthållning jag följer. Men det går liksom inte. Jag följer min kosthållning helt enkelt.

En av de senaste pusselbitarna som jag har lagt i mitt pussel är mjölk-pusselbiten. Jag hade under början av året jättekämpigt men en svullen och öm mage. Jag har i flera omgångar pratat med en annan av mina blogg-kollegor, Cecilia Folkesson, om just det här med mjölk. Hon har sagt att jag borde testa att utesluta för att se hur kroppen reagerar men jag har hållit för hårt i min naturella yoghurt för att vilja testa.

Men någon gång i februari så kände jag att jag inte orkade med min strulande mage längre och bestämde mig för att utesluta mjölken. Och snacka om haleluja-moment. Jag skojar inte men allt förändrades på 24 timmar. Sedan dess har jag inte ätit mjölkprodukter alls faktiskt. Ett val som känns riktigt bra.

Om jag skulle vara tvungen att sätta en etikett på mitt sätt att äta så skulle det bli en liberal form av paleo. Liberal på det sättet att jag ibland även äter glutenfria spannmål som havre, quinoa och ris.

Kommande delar i serien

Nu är vi klara med de introducerande delarna och du har stenkoll på vad clean eating är och en förståelse för att det ska se ut på många olika sätt. Nu ska vi börja kolla lite närmare på olika delar kring själva maten. Först ut, och i nästa del, kommer fokus att ligga på att göra rätt val i affären.

Hoppas du gillade dagens inlägg och att du är nyfiken på att läsa mer om clean eating!

clean eating by annika

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

2 Kommentarer

  • Reply
    Paula
    27 mars, 2018 at 10:36

    Hej ! Tänkte fråga om, att vad tycker du om bönor, linser mm… ? Det ska ju klassas som resistens stärkelse ! Äter du det och tycker du att det borde ingå mer om, val av mat ?

    • Reply
      admin
      9 april, 2018 at 09:40

      Hej!

      Jag äter bönor ibland men aldrig linser. Min mage klarar inte linser. Är helklass i flera dagar efter att jag ätit linser och ser nästan gravid ut :)

      Resistens stärkelse är bra i en hälsosam kost och även bra vattenlösliga fibrer. Källor är havre, lin och chiafrön, frukt, baljväxter, grönsaker bland annat. Välj de som passar dig bra och som din kropp mår bra av.

    Lämna ett svar