Äta Clean

Clean eating för hela familjen – mina 6 tips

Är du själv med på tåget? Är clean eating en kostfilosofi som du gillar? Är du redan inkörd på clean eating? Men äter resten av familjen fortfarande ”vanlig” mat så som pasta, bröd, socker-yoghurt, flingor med mera? Vill du få hela familjen att gilla clean eating? Mer grönsaker, näring och mindre spannmål och socker? Är dom med dig eller är de dina största motståndare?

barnen

 

Jag började med clean eating runt 2011. Då satt jag under drygt ett år vid samma matbord som Henrik och Nils, då 1 år,  men som åt annan mat. Jag menar till exempel pasta till middagens medan jag istället åt mer grönsaker. Eller mackor till frukost när jag åt omelett. Dels så var de (Henrik) inte intresserade och dels var jag inte där själv än att jag var redo att göra clean eating till en familje-grej. Ju mer jag lärde mig och läste om om mat och clean eating, desto mer övertygad blev jag att jag ville göra hela familjens mat clean. Henrik som är intresserad av hälsa lyssnade allt mer och förstod nog ganska snabbt att det här med clean eating inte bara var ytterligare en diet som jag skulle testa utan att detta var på riktigt. När Ebba föddes våren 2014 så var jag övertygad – blev det seriöst på allvar för min del. Jag ville verkligen ha hela familjen med mig på clean dating-spåret.

Idag äter inte familjen clean till 100 % och ibland görs medvetna avsteg på helger, kalas och annat som inte tillhör vardagen. Men jag skulle uppskatta det till i alla fall 85 %. Det är jag riktigt nöjd med, med tanke på var vi startade för ett par år sedan. Det har tagit tid att introducera och vänja familjen vid clean eating och varit ett givande och tagande.  Idag tänkte jag dela med mig av 6 tips på hur jag har gjort för att få min familj att gilla och uppskatta clean eating. Jag hoppas att mina tipsa kan inspirera, tipsa och hjälpa dig som är i samma sits som jag var!

bärägg

 

Mina 6 tips för att introducera familjen för clean eating

1) Låt det ta tid. 

Tänk dig sagan om sköldpaddan och haren. Var en sköldpadda. Stressa inte. Det kommer få dig att lyckas bäst i slutändan. Om du kör fram som en ångvält och ska byta ut allt som finns i kyl och skafferi så är det inte helt otroligt att du kommer att stöta på en hel del motstånd. Självklart beror det på familjens förutsättningar. Har du barn som får beskedet att de inte tål gluten – ja då måste så klart gluten ut över en natt. Men om du ”bara” vill byta ut gluten för hälsofördelarna så ta det ett steg i taget. Byt till exempel ut det vita brödet mot fullkornsbröd. Samtidigt tester du glutenfria recept som du låter familjen testa. Genom att låta det få ta tid så ökar du dina chanser att lyckas i slutändan.

2)  Ta en sak i taget.

Välj ut en sak som du vill börja med. En liten förändring och genomför den. Jag valde till exempel att få bort spannmål och tillsatt socker från frukosten. Det innebar att jag tog bort bröd, flingor och socker-yoghurt. Istället gjorde jag antingen havregrynsgröt med russin, kanel och kardemumma eller smaksatte naturell yoghurt med olika bär. I början hade jag lite sötning i yoghurten i form av björksocker som jag sedan successivt minskade tills barnens söt-skala och smaklökar hade hunnit ställa om sig. Istället för flingor fick de testa alla möjliga nötter och frön som de gillade. 

3) Samla familjens nya favoriter

Testa många nya recept. Strunta i dem som inte faller familjen på läppen. Behåll de som går hem. Det måste inte vara en hel kokbok. Till vardags har man inte så många olika rätter som man lagar. Ha som mål att hitta 2-3 alternativ till frukost, kanske 5-7 middagar och några olika mellanmål. Använd sedan dessa tills vanorna satt sig och stressa inte upp dig genom att hela tiden försöka hitta nya recept.

Ungspannkaka - en av familjens favoriter

Ugnspannkaka – en av familjens favoriter

4) Planera och var ute i god tid.

Använd dig av familjens nya favorit-recept som du samlat ihop. Gör en bas-shopping-lista som du har med dig i affären. Köp hem det som behövs så att allt finns hemma inför veckan. Ta en stund på söndagen och skriv ihop veckans meny. Förbered gärna så mycket du kan och ha i kylen eller frysen inför veckan. Till exempel steka ett stort gäng med köttbullar eller tvätta och skär upp grönsaker så att det är klart. Vänta inte tills klockan är halv 5 och du står där efter jobbet med trötta och hungriga plan och utan plan om vad du ska laga. 

5) Var beredd att backa.

Var beredd på motstånd. Om det inte funkar, om barnen inte vill äta, så var beredd att backa något steg. För mina barn är det mackor som har varit vår stora grej. Till mellanmål försöker jag alltid först att få dem att välja smoothies, frukt, nötter eller annat men ibland vill de bara ha den där mackan. Om de total-vägrar med alternativen som jag ger, och bara vill ha den där mackan, ja då får de faktiskt en macka. Inte vitt bröd som förr utan en grövre variant. Eller om jag har varit förutseende så har jag ett gäng ost-plättar i frysen som brukar funka bra när de är i mack-mode. Under resans gång har de där tillfällena, då det bara är mackor som gäller, blivit allt färre och ju fler goda alternativ vi har hittat tillsammans, desto mindre vill de ha de där mackorna.

6) Involvera barnen.

Låt barnen vara med. Ha med dem i affären och låt dem få vara med och bestämma. Ge dem i uppdrag att välja fritt i grönsaksdisken bland grönsaker som de vill testa. Låt dem titta i kokböcker och bestämma vilka recept ni ska testa. Prata med dem om matens betydelse. Undvik värderingar som bra och dålig mat men gör dem medvetna om att kroppen behöver energi och byggstenar. Jag brukar säga att kroppen behöver protein (kött, fisk, fågel osv) för att växa och vara stark. Eller att socker är energi som snabbt tar slut och att kroppen då får bensinstopp. Därför behövs energi som räcker länge.

Har du gjort saker för att försöka få in familj att äta mer clean och mat av hög kvalitet? Har du några tips? Dela gärna med dig i kommentarerna!

Om du gillade inlägget, så dela gärna vidare på Facebook eller andra sociala medier genom att använda knapparna nedanför inlägget. Om du vill ha ännu mer inspiration för familj och barn så vill jag tipsa om mitt nyhetsbrev som kommer skickas ut på måndag. Där tipsar jag om bra clean mellanmål för barn.

Anmäl dig till CEA nyhetsbrev och ta del av tips, inspiration och erbjudande

* indicates required


 


Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar