Äta Clean

Fiber – vad är det och varför behöver vi det?

Inlägg i samarbete med husk

Idag ska vi snacka fibrer. Det är nämligen dags för del två i serien om maghälsa som presenteras i samarbete med Husk. I del 1 kunde du läsa om vad det här med god maghälsa egentligen innebär. Jag berättade bland annat att nästan varannan vuxen svensk har någon form av magproblem. Tyvärr hör jag själv till den skaran och därför tycker jag att det här ämnet är extra viktigt.

Hur vet du om magproblemen du har är “normala” eller om det är något som inte är helt som det ska? En ledtråd är att om du märker av din mage, så är det något som är på tok. Jag vet av personlig erfarenhet vilken enorm skillnad livsstil gör på hur magen mår. Vilket i sin tur påverkar hela livet. Finns ju trots allt få saker som kan påverka en dag så negativt som en öm och strulande mage kan.

Läs gärna dela 1 om du inte redan har gjort det. Här nedanför hittar du länk dit plus att du kan se vad vi kommer att prata om framöver.

Produkterna från Husk

Denna serie presenteras som sagt i samarbete med Husk. Ett samarbete som jag med min historia av ständiga magproblem är otroligt glad för. Husk är nämligen en helt ny och unik serie av produkter som hjälper din mage att må bra.

Husk är ett kosttillskott som är baserade på psylliumfiber och innehåller en unik kombination av psylliumfiber, mjölksyrabakterier och inulin. Husk Classic (grön förpackning) är ett tillskott av 100 % naturliga psylliumfiber. Husk med mjölksyrabakterier (blå förpackning) innehåller samma bas som den gröna Husk Classic men är unik då den även innehåller mjölksyrabakterier som finns naturligt i vår tarmflora. Du kan läsa mer om den i del 1 i serien. Husk säljs på apotek och i hälsokostbutiker. Finns både i tablettform och som pulver som till exempel kan strösslas över eller blandas ner i en smoothie-bowl eller skål med yoghurt.

husk tillskott psylliumfiber

husk tillskott psylliumfiber

Fiber – vad är det och varför behöver vi det?

Vet du var fiber egentligen är och var du hittar dem? Fiber, eller kostfiber, är en form av vegetabiliska kolhydrater men som till skillnad från andra former av kolhydrater, inte bryts ner av mage och tarm. De passerar hela mage-tarm-systemet i stort sett opåverkade. Exempel på källor till fiber är grönsaker, frukt, baljväxter och spannmål.

Olika former av fibrer

Det finns olika former av fibrer och jag  tycker att det är extra viktigt att lyfta fram när vi pratar magar. För även om en del fibrer gör våra magar mycket gott, så finns det även fibrer som kan ställa till det och snarare skapa mer problem.

Det finns vattenlösliga och olösliga fiber. Vattenlösliga fiber finns framförallt i grönsaker, frukt och även i havre. Olösliga fiber hittar du i spannmål som vete, råg och korn.

Det är vattenlösliga fiber som gör magen gott. De bildar som ett gel som underlättar för mage och tarm. Det är denna form av fiber som gör det enklare att gå på toaletten och som håller magen lugn och glad.

Olösliga fiber däremot fungerar inte på samma sätt. Dessa kan snarare skapa problem än underlätta. Gasig mage blir ofta till exempel bättre genom att du drar ner eller helt tar bort olösliga fiber. Vilket är en av anledningarna till att många upplever att de mår bättre av glutenfri kost. Det är alltså inte gluten i sig som gör skillnad här, utan att de olösliga fiberna försvinner.

Tillskotten från Husk innehåller vattenlösliga fiber och gör alltså magen gott.

husk tillskott psylliumfiber

Varför är det viktigt att vi får i oss fibrer?

Ja som du nu förstår så är det främst viktigt att vi får i oss rätt sorts fiber, det vill säga de vattenlösliga. Då kommer våra magar att fungera som de ska. En kost som innehåller tillräckligt med bra fiber har kopplats till minskad risk för diabetes typ 2, hjärt/kärl-sjukdom och minskade inflammationer. 

Ett enkelt sätt att avgöra om magen fungerar som den ska är om du går på toaletten och tömmer din tarm minst en gång per dag. Gör du inte det, så tömmer din tarm sig för sällan. Det är viktigt att kroppen snabbt och regelbundet kan göra sig av med sitt avfall, det vill säga att bajsa.

Fiber ökar även mättnaden och dämpar hur blodsockret påverkas från den övriga maten som du äter. Till exempel när du äter ett äpple så dämpar fiberna hur det naturliga sockret påverkar ditt blodsocker.

Hur vet vi om vi får i oss tillräckligt med fiber?

Jag har hört att vi i västvärlden idag i genomsnitt får i oss 8 gr fiber per dag. Jämför det med rekommendationen från Livsmedelsverket på 25-35 gr. Det sägs även att vi människor när vi levde som jägare och samlare åt upp emot 50 gr per dag. Mängden vattenlösliga fiber vi behöver, är en av anledningarna till att jag i min kostrådgivning uppmuntrar till att äta så mycket grönsaker som möjligt och ibland även tillskott av fiber.

Nedanför ser du tecken på att du får i dig för lite fiber:

  • Ditt bajs är för hårt eller löst. Den perfekta bajskorven är mjuk och håller formen.
  • Du blir snabbt hungrig efter en måltid.
  • Du har svullen och uppblåst mage.
  • Du blir trött på eftermiddagen och hade gärna tagit en tupplur. Anledningen är kraftiga blodsockersvängningar.

Öka ditt fiberintag

Om du vill satsa på att få in mer fiber i din kost så rekommenderar jag att du ökar på med grönsaker och frukt. Sikta på att fylla minst halva din tallrik med främst grönsaker vid minst 3 av dagens måltider. Lunch och middag känns kanske enklare än frukost men en omelett med spenat och tomat är perfekt eller varför inte min zucchinigröt eller en härlig smoothiebowl. Grönsaker som spenat, blomkål och zucchini passar perfekt i smoothies. Om du äter mellanmål så är cocktail-tomater och morotsstavar perfekt.

För en extra boost och för snabb lindrig av dina eventuella problem så kan det även vara bra att ta ett tillskott som någon av Husks produkter. Husk ger lindring och hjälper inom 3 dagar.

husk tillskott psylliumfiber

Nästa gång – fokus god tarmhälsa

Det här med att ha en mage och tarm som mår bra och fungerar som den ska, är ett av de områden som det forskas absolut mest på just nu. Du har säkert inte missat det ökade intresset för god tarmhälsa och en flora rik på goda bakterier. Nästan gång så kommer vi att prata mer om just detta.

Jag hoppas att du gillade dagens inlägg och del två i serien om maghälsa. Kanske har frågor eller funderingar dykt upp? Tveka då inte att ställa dem i kommentarerna här nedanför så ska jag svara så snart jag kan.

clean eating by annika

 

 

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar