Fröknäcke | Ät bra, må bra


Fröknäcke, 15 bitar

  • 0,75 dl solroskärnor
  •  0,5 dl pumpafrön
  •  1 dl sesamfrön
  •  1 dl hela linfrön
  •  2 msk Pofiber
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 msk kokosolja eller annan smakfri olja
  • 2,5 dl kokande Vatten
  • flingsalt

Sätt ugnen på 160 grader varmluft eller 180 grader vanlig. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Se till att allt fördelas jämnt. Koka upp vattnet tillsammans med oljan. Häll sedan över i bunken och blanda till en jämn smet. Häll upp direkt på en plåt klädd med bakplåtspapper. Använd en slickepott för att breda ut smeten jämnt över hela plåten. Strö över lite flingsalt.

Grädda i ugnen i ca 30 min men ha koll på plåten hela tiden. Alla ugnar är olika effektiva och fröknäcket bränns snabbt.

Ta ut plåten när knäcket är gyllene och hårt. Skär i 15 bitar. Låt svalna på plåten. Om några bitar fortfarande är mjuka så låt dem gå en stund till i ugnen på lite lägre värme.

IMG_1997[1] IMG_1632[1]

 

Close