Vegetariskt - clean eating

God jordgubbsglass utan socker med massa nyttigheter

Jordgubbsglass – vem gillar inte det liksom? Idag tänkte jag dela med mig av ett löjligt enkelt recept på jordgubbsglass utan socker som är en av mina barns största favoriter. Lika god som efterrätt som mellanmål.

Att sött är gott är vi nog alla eniga om. Vi har alla olika relationer till det här med sött och har alla olika nivåer för hur mycket sött som vi mår bra av och kan hantera. Visste du förresten att den första smaken som vi kommer i kontakt med som nyfödda är just sött? Bröstmjölk är ganska så rejält sött och därför är det naturligt för oss att tycka om söta smaker. Dessutom så finns det inget i våra naturliga miljö som är farligt och sött. Det sitter alltså i våra gener att sött är ofarligt och eftersom det i naturen inte finns så mycket sött (frukt och bär efter säsong och lite honung de gånger man lyckades överlista bina) så signalerar vår kropp ät mer, detta är bra och vem vet när vi hittar sött igen

Det stora problemet som jag ser idag består egentligen av två delar. För det första det enorma utbud av socker som vi omges av idag och att det tyvärr ofta finns tillsatt socker där vi inte alls förväntar oss det. Det gör att många av oss får i sig mycket mer socker än vad vi tror och mår bra av. För det andra så är de former av sötning som främst används idag som strösocker och sirap väldigt näringsfattiga. Det ger oss inget och brukar kallas för tomma kalorier, det vill säga energi utan näring

Om man är frisk och inte har stora problem med sötsug och problem att sluta äta sött, så anser jag att söta smaker absolut kan vara en del av kosten och att det inte finns något egenvärde i ett total-förbud. Idag finns det många nya spännande produkter och alternativ som är bra alternativt till traditionella sötningssätt som strösocker och sirap. Det handlar ju fortfarande om sällan-mat och ingen mår bra av att äta honung, björksocker, kokossocker och så vidare i tid och otid. Men när man vill ha något sött då och då vid väl valda tillfällen, om man då väljer något av de bättre alternativen så får man samtidigt i sig lite saker som kroppen mår bra av i form av vitaminer och mineraler.

Förstår ni hur jag menar? Håller ni med? Inte? Hur tänker ni?

Många gånger kanske vi tror att det är svårt att baka utan strösocker. Vilken produkt ska man använda? Kan man använda samma mängd? Jag har full förståelse för att det vid första anblick kan kännas som en utmaning men allt som är nytt är svårt, oavsett vad det handlar om. Många gånger tror jag också att vi själva gör det svårare än vad det är. Det finns mängder av böcker, bloggar och annat som är överfyllda med recept med alternativ sötning. Besök gärna Marja på Baka Sockerfritt för massor av härlig inspiration! Våga testa nåt nytt och keep it simple!

Idag tänkte jag dela med mig av ett recept som visar hur enkelt det kan vara. Tror faktiskt inte att det går att få det enklare än så här, eller vad säger du? Mycket enklare än att åka förbi affären och köpa en paket glass, den saken är säker.

sockerfri jordgubbsglass

jordgubbsglass utan socker

Den här glassen gillar jag att göra tillsammans med mina barn och de får vara med och bestämma vilka bär och frukter som ska slängas ner i mixern. Jag tycker att det är ett bra sätt att ge dem en förståelse för vad maten innehåller och tiden där vid köksbänken blir ett naturligt tillfälle att på ett enkelt sätt prata om mat kopplat till hälsa. När vi slängde ihop den här till exempel så berättade jag för N att jordgubbar innehåller mycket järn som är bra för kroppen och håller oss starka och friska.

Nyttig jordgubbsglass utan socker, 2 port

  • 250 gr halvtinade jordgubbar
  • 0,5-1 fryst banan som fått tina lite
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 dl valfri mjölk eller yoghurt (jag använde kvarg men kan bytas ut mot naturell yoghurt, kokosmjölk, mandelmjölk osv)
  • Lite nötter som topping

Låt bären och bananen tina lite (har du inte frysta bananer så lägg in bananen i frysen i ca 15 min så den hinner bli lite kall så funkar det bra). Skär dem sedan i bitar. Lägg i en mixer eller använd en mixerstav och mixa ihop bär, frukt, vanilj och mjölk/yoghurt. Mängden banan och yoghurt kan du variera lite men de gör glassen lite krämigare. Mixa slätt.

Lägg upp i skålar och servera direkt med lite nötter eller liknande på toppen eller täck med plastfolie om du vill frysa den igen. 

jordgubbsglass utan socker

jordgubbsglass utan socker

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

1 kommentar

  • Reply
    Färska jordgubbar, lättvispad grädde, keso – en enkel dessert utan socker |
    15 april, 2016 at 11:01

    […] att spinna vidare på jordgubbstemat så måste jag tipsa om glassen som jag delade med mig av förra veckan. Den blev omtyckt av flera av er och hur kan man inte gilla […]

  • Lämna ett svar