Nu hörrni ska jag dela med mig av en riktigt mumsig liten bit! Jordnötter – gott! Kokos – gott! Choklad – gott! Det finns många varianter av det här receptet som går runt på nätet och kallas oftast för snickers. Men jag har min egna lilla twist på den – jag har nämligen med lite kokos. Jag tycker att det gör den om möjligt ännu godare!

Det här är ett recept brukar jag säga är ett säkert kort. Jag inte ännu inte hittat någon som inte gillar dem. Hoppas ni testar receptet och att ni gillar det lika mycket som jag!

Jordnötsrutor, ca 20 bitar

  • 200 gr mörk choklad, minst 70 %
  • 200 gr osötat jordnötssmör (gärna med bitar i)
  • 125 gr salta jordnötter
  • 0,75-1 dl kokos
  • 1-2 msk kokosolja

Smält hälften av chokladen och bred ut på ett bakplåtspapper. Forma en ruta som är ca 20×20 cm. Ställ in i frysen för att stelna snabbt.

I en bunke blandar du jordnötssmör (enklast om det är rumstempererat, värm ev lite i mikron), jordnötterna (hacka dem om du vill men jag gillar dem hela) och kokos. Beroende på hur torr smeten blir så har du i kokosolja tills det går ihop till en smet.

Ta ut chokladen ur frysen (om det hunnit stelna annars väntar du lite till). Bred ut jordnötssmeten över chokladen. Ett lager på ca 1-1,5 cm brukar det bli.

Smält den andra hälften av chokladen och bred ut över jordnötssmeten. Ett tips är att använda en bakpensel för att breda ut chokladen jämnt. Strö ev över lite kokos. Låt sedan stelna i frysen eller kylen beroende på hur bråttom du har (eller hur sugen du är på att smaka ;)).

När allt har stelnat så skär i kakan i bitar. Servera direkt, förvara i kyl i 2-3 dagar eller frys och ta fram allt eftersom.

En sån här ruta till kaffet är riktigt gott!

7 Comments

  1. Hej hej. Det här receptet ska absolut inte ligga under -lchf- då jordnötter är aja-baja-föda inom lchf.

    • admin Reply

      Ändrar till lågkolhydrat. I inlägger beskriver jag det som absolut sällan mat och att om man äter strikt lchf så ska det undvikas. Men som liberal lchf så brukar man säga att en litenmängd jordnötter är ok. 56kilo-Åse, Anna Hallen och less carbs-Fanny med flera stora lchf-profiler har den inställningen.

  2. Går utmärkt att använda cashewnötsmör och cashewnötter = paleo och lchf, hur gott som helst!
    Ska prova hasselnötsmör och rostade hasselnötter nästa gång, det borde också bli gott.
    Tack för ett fantastiskt grundrecept!

    • admin Reply

      Tack för tipsen! Tror det blir riktigt gott!

  3. Pingback: Gott till helgen |

  4. Pingback: Jordnötsrutor utan tillsatt socker | Ida Johansson

  5. Pingback: Vad ger du din pappa? Mina tips till farsdag | Clean Eating by Annika

Write A Comment

Close