Kål och alla dess nyttigheter | Ät bra, må bra

Jag hoppas att ni inte har tröttnat på mitt prisande av kålen och alla dess nyttigheter, för nu ska jag prisa denna fantastiska grönsak lite till.

Att äta mat som är i säsong innebär fördelar för dig, din plånbok och inte minst miljön runt oss. Det är en klokt att ha med sig i bakhuvudet vilka grödor som är i säsong just nu. Kanske behöver du inte köpa med dig importerade tomater hem utan kanske kan testa något som faktiskt växer här hemma hos oss, som just kål till exempel.

Visste du att grönkål sägs vara den äldsta kända grönsaken för oss människor? Den har alltså funnits med oss länge i alla sina olika färger och former.

Kål clean eating

Vitkål är den vanligaste eller mest populära varianten och brukar delas in i tidig, sommar, höst och vinterkål. Den tidiga och sommarkålen har huvud med lösa, krispiga blad. Fram mot hösten och vintern så växer kålen till sig och bladet blir större och kålhuvudena mer kompakta.

Så här års så finns det alltid någon form av kål i mitt kök. As we speak har jag faktiskt hemma vitkål, rödkål, grönkål, brysselkål och spenat som ju också den är en kålsort. Det är perfekt att snabbt kunna slänga ihop en skål med cole slaw (kål, purjo, majonnäs, salt, peppar), strimla ner kål i salladsskålen för att göra den matigare, eller varför inte göra en gratäng eller soppa? En bit ner tipsar jag om recept på en kålgratäng som jag gjorde helgen som gick.

151124rödkål

Rödkål liknar grönkålen till formen med vitkålens gröna klorofyll täcks att röda färgämnen i rödkålen. Rödkål är otroligt vacker om du frågar mig! Se på bilden ovan och mönstret som blir så tydligt med den röda färgen. Strimlad rödkål är inte bara gott utan otroligt vackert i en sallad. Rödkålen brukar vara mindre och mer kompakt än vitkålen, dessutom lite sötare tycker jag personligen. Rödkålen är en liten c-vitamin-bomb och toppen att äta så här i förkylningstider för att öka på immunförsvaret. Jag brukar använda rödkålen på samma sätt som vitkålen men den är extra god till fräscha friska smaker som till exempel apelsin.

I helgen som gick så gjorde jag en god gratäng där jag blandade vit och rödkål. Riktigt gott och jag ska experimentera i köket och testa mig fram till en mejerifri variant på gratängen också. Jag gjorde en ganska liten form som blir lagom till 2-3 portioner.

clean eating kålgratäng lchf

Vit och rödkålsgratäng med ost-täcke, 2-3 port

  • ca 4-5 dl strimlad vitkål (skär fint eller använd osthyvel)
  • ca 4 cm purjo som strimlas i tunna halvmånar
  • 0,5 vitlöksklyfta
  • smör eller kokosolja
  • 2 dl grädde
  • 1 dl creme fraiche
  • 0,5 tsk sambal olek (uteslut om du inte gillar för stark mat)
  • salt och peppar
  • riven ost att toppa med

Värm ugnen till 200 grader. I en lagom varm panna fräser
Gör så här :
Sätt ugnen på 200 grader. Fräs kålen, purjo och vitlök på medelvärme i en panna med smör eller kokosolja. Kålen ska bara mjukna och bli glansig. Ta av från plattan och lägg i din gratängform. 

Blanda grädde, creme fraiche och kryddor i en skål. Fördela över kålen. Strö över riven ost. 

Gratinera i ugnen tills gratängen fått fin färg, ca 20-25 minuter. 

 

2 Comments

    • admin Reply

      Under min meny med recept (högst upp på sidan) så finns valet vegetariskt. Tyvärr har jag inte så många recept än men jobbar på att få upp fler.

Write A Comment

Close