En viktig sak för mig är att inte sätta upp förbud för mina barn med vad de ”får” och ”inte får” äta. Med det sagt så finns det en del matval som jag vill undvika att ge mina barn, och så främst produkter som är sprängfyllda med tillsatt socker. Då tänker jag att det är viktigt att hitta bättre alternativ. Det goda utan allt tillsatt skräp. 

En typisk sådan produkt som är poppis bland barn är ju risifrutti. Detta är min en av mina varianter på risifrutti. Denna är baserad på naturell yoghurt och passar perfekt som frukost eller mellanmål alla dagar i veckan.

Själv undviker jag mejerier helt just nu (vill få bukt med min ömma mage och bli kvitt mitt sötsug) men om du inte har problem med mejerier så är det här lika enkelt Om gott. Och barnvänligt till tusen!

Kesofrutti, 2 port

  • 2 dl naturell yoghurt
  • 2 dl keso
  • 1 tsk vaniljpulver

Blanda allt i en bunke. Häll upp i två skålar och toppa med nötter, frön, bär eller annat som du har hemma. På bilden har jag toppat med lite av min Kardemumma-musli och några blåbär.

 

3 Comments

  1. Tack för tipset, kesofrutti kommer min ena dotter att gilla! Min andra dotter är helt fast i fil och crunchy, men kanske att hon skulle gilla yoghurt med vaniljpulver i alla fall. Jag gjorde grönskålssmoothie med mango, päron och avokado för några dagar sedan. Yngsta dottern var rejält skeptisk, men provade på yttersta lillfingret. Tog litet till, och så insåg hon att det var ju gott :) Jag tror inte heller på förbud, däremot kan man ju se till att inte ha sådant hemma som är onyttigt och som det blir mycket tjat om, som godis. Bästa hjälpen mot att äta fel är mellanmål tycker jag. Två dagar i veckan åker vi direkt från våra barns skola till danslektioner, då har vi med oss proteinbars till tjejerna som enkelt mellanmål. Men nu skall jag prova bland annat din variant av dadelbollar och se hur de går hem :)

    • admin Reply

      Vad glad jag blir för din kommentar! Känns som om vi ser på det här med mat och barn på liknande sätt :) helt rätt i att om man har bra mat hemma, så blir det bra mat som man äter. Barn är nyfikna så jag tycker absolut att vi föräldrar ska våga testa nya saker och låta dem smaka. En del kommer de inte att gilla medans andra saker går hem. Kul med din tjej och smoothien! Oroa dig inte allt för mycket för crunchisen. Man måste inte göra allt ”perfekt” till 100 %. Ett bra val är bättre än inget. Ett tips med dadelbollarna är att göra dem lite mindre kladdiga och forma dem som bars och klä i plastfolie. Perfekt mellanmål på språng :)

  2. Pingback: Vi testar kesofrutti | justnujusthar

Write A Comment