Kosttillskott som jag rekommenderar att ta dagligen (och varför) | Ät bra, må bra

Inlägget innehåller annonslänkar och reklam för produkter hos Bodyshop.com

Nu närmar sig hösten och vardag och på måndag börjar första omgången av CLEAN28 (en enda liten plats finns kvar så om du vill ha den får du snabba dig – maila mig på annika@cleaneatingbyannika.se). Jag ska under dagen sätta mig för förbereda inför starten och ge deltagarna de råd och den hjälp de behöver för att komma igång.

Ur det växte idéen till det här inlägget. Jag rekommenderar nämligen alltid alla deltagare att ta ett visst antal kosttillskott.  Så klart ska jag dela det mer er alla andra också. Jag tänkte berätta vilka kosttillskott jag rekommenderar och varför.

Kosttillskott? Är det inte bättre med mat?

Detta är en vanlig fråga. Men vad då kosttillskott? Mat måste väl vara bättre? Mitt svar är alltid detsamma. Jo, mat är a l l t i d bättre än tillskott. Jaha, men varför ta tillskott då om mat är bättre? 

I min kostrådgivning är basen och grunden alltid bra mat. Bort med alla tillsatser och alla halvfabrikat. In med ren mat och så mycket grönsaker du bara kan äta. Men grejen är den att det finns två saker att ta hänsyn till.

  1. Om du har levt stressigt länge och maten kanske inte har varit helt perfekt alla gånger – ja då är risken mycket stor att du har brister av olika slag. Vid stress (och handen på hjärtat, vem av oss som lever idag känner aldrig stress?) förbrukar kroppen mer näring och om vi inte fyller på i samma takt så får vi brister. (Bristerna kanske inte innebär livsfara men jag tycker inte du ska nöjda dig med att hålla dig vid liv. Du är värd att må så bra som du bara kan. Optimera hälsan.)
  2. Maten innehåller inte lika mycket näring som förr. Marken är urarmad för den får aldrig gå i träda och vila utan brukas för odling hela tiden. Vi låter inte grödor mogna klart på fälten i solen utan skördar omogna så får de mogna under transport. Fält och grödor besprutas för maximal utdelning. Allt detta påverkar så klart näringsinnehållet.

Så ja, även om maten alltid är prio 1 så behöver inte sällan våra kroppen en extra skjuts på vägen. Det är helt enkelt ett sätt att underlätta för oss. En extra hälsoboost.

Vilka kosttillskott bör du ta varje dag?

Det finns som sagt några tillskott som jag rekommenderar till alla. Det tillsammans med bra mat ger en bra grund. Därifrån finns det ibland anledningar som gör att jag rekommenderar ytterligare tillskott. Men detta är som sagt grunden som gör alla gott.

Bara för att jag nu säger att kosttillskott är ett bra komplement så betyder inte det att a l l a kosttillskott är bra. Skillnaden på kvalitet är enorm. Är tillskottet för billigt så brukar jag dra öronen åt mig lite grann. Kvalitet kostar. Så är det bara.

Följande märken känner jag mig trygg med:

Multivitamin

Om du tidigare inte har ätit mycket kål och andra näringsrika grönsaker så rekommenderar jag ett multivitamintillskott. Det finns multivitamintillskott för många olika syfte. Särskilda för kvinnor, gravida, veganer och så vidare. Bodystore.com har ett brett utbud av multivitamintillskott. Min personliga favorit är från Holistic.

Omega-3 

I tidigare inlägg har jag skrivit mycket om omega-3 och varför det är så viktigt. Eftersom det är så viktigt (livsviktigt faktiskt) så rekommenderar jag det som dagligt tillskott. Men kvalitet är a och o. Jag använder omega-3 från PurePharma.  Värk, stelhet och inflammationer hör ofta ihop med för lite omega-3. 

Bodystore.com har ett brett utbud med många olika omega-3-tillskott men tänka gärna på vilka märken jag rekommendera så att du tar ett tillskott som är bra. Är du vegan eller av olika anledningar inte kan äta omega-3 från fisk så rekommenderar jag detta tillskott från VitaPrana

Omega-3 har en blodförtunnande effekt. Så om du äter blodförtunnande medicin som Waran bör du prata med din läkare kring dosen av omega-3 som är lagom för dig.

Magnesium

Jag har tidigare skrivit flera inlägg om magnesium och varför det är bra. Därför är det ett tillskott som jag alltid rekommenderar. Själv äter jag ZMA från PurePharma som är ett kombinerat tillskott av magnesium och zink, vilket passar mig bra. Bodystrore.com har så klart ett brett utbud inom magnesium också. Glöm inte att tänka på kvalitet! 

Pro-biotika

Pro-biotika är tillskott av nyttiga tarmbakterier. Om du har en för dålig tarmflora så betyder det att du har för få bra bakterier i förhållande till dåliga. Anledningar till det kan vara stress men också behandling med antibiotika som helt slår ut tarmfloran. Konsekvenser av en obalanserad tarmflora är magproblem av olika former men även starkt sug efter sött och problem att gå ner i vikt. Ett tillskott av pro-biotika är alltid klokt. 

D-vitamin

Sist men inte minst, d-vitamin. Vi går (tyvärr) mot mörkare tider och solen blir allt svagare. Jag rekommenderar d-vitamin tillskott från september till slutet av april. När jag började ta d-vitamin så var det som en a-ha-upplevelse för mig. Min vinterdepression som jag haft varje år, uteblev. Jag kände mig pigg hela vintern igenom och slapp även en hel del snuva och halsont.

Jag har faktiskt redan nu börjat ta tillskott av d-vitamin ett par dagar i veckan. Solen har lyst men sin frånvaro här på västkusten nu det senaste och jag har känt mig trött och hängig.  

d-vitamin

Min personliga favorit ät d-vitamin från Holistic som jag droppar i mitt vattenglas varje morgon.

Nu har vi ju inte haft en sommar med jättemycket sol men även om vi hade haft det så behövs ett tillskott framåt vintern. Våra kroppar kan nämligen bara lagra d-vitamin i 3 månader. Sedan är det slut oavsett hur solig sommaren var. 

Zink – till kvinnor med kopparspiral

Zink behöver nödvändigtvis inte alla ta men jag vill ändå lyfta fram det. Många kvinnor har kopparspiral och då ska man asplut ta tillskott av zink. Alla mineraler arbetar i par och har en så kallad antagonist. Koppar och zink hör ihop och för att må bra bör de vara i balans. När man har en spiral av koppar så får man ett överskott av just koppar på bekostnad av zink. Därför är det viktigt att fylla på med zink. Om du har problem med väldigt rikliga blödningar och kraftig mensvärk så lindras det ofta om du får en bättre balans mellan zink och koppar. 

Så där, jag hoppas att inlägget kvar dig lite råd och tips att tänka på inför hösten. Lämna gärna en kommentar om du har frågor eller funderingar. Slutligen vill jag bara påminna dig om att inte missa chansen att ladda ner min gratis guide men hur du håller koll på portionsstorlekarna utan att räkna kalorier. En enkel guide som kan göra stor skillnad. 

clean eating by annika

4 Comments

  1. Kan man få ”för mycket” av ett ämne, t.ex. zink?
    Vi äter PurePharma magnesium, men vi tar även zink och krom som separata tillskott.

    • admin Reply

      Om ni följer rekommendationerna på förpackningarna så håller ni er långt ifrån riskerna att ev få i er för mycket av något. Ev överskott kissas ut :)

  2. Jag skulle vilja ge min dotter, 7 år både magnesium, probiotika och Omega3 men har jättesvårt att hitta bra produkter som inte är i tablettform. Kan du rekommendera nåt och vad mer än ovanstående bör man ge barn?
    Mvh, Hanna

    • admin Reply

      Magnesium vet jag inte. Bodystore.com har omega-3 och probiotika anpassade för barn.

Write A Comment

Close