Övriga recept - clean eating

Mandelmassa utan socker

Så här i semmel-tider tänkte jag att det kunde passa bra med ett recept på mandelmassa utan socker. Jag använde faktiskt resterna från mandelmjölken som jag gjorde i veckan och det funkar perfekt istället för vanliga hela nötter.

Om du vill ha en helt vit mandelmassa så bör du skålla mandeln före. Eftersom jag använde resterna från min mandelmjölk så hade mina nötter skalet kvar på sig och det kan du se på bilderna.

Läs mer:

>> Gör din egen nötmjölk

Om du är ute efter marsipan, vet du vad du gör då? Du tillsätter lite äggvita, så voila – din mandelmassa har blivit till marsipan!

Mandelmassa utan socker

Du behöver:

ca 1,5 dl blötlagda mandlar
2 msk honung eller 2 dadlar

Gör så här:

Om du vill skålla mandlarna, så låt dem koka upp i en kastrull med vatten och stå i 7-10 minuter. Häll sedan av vattnet och skölj med kallt vatten. Tryck sedan med mandlarna och ploppa ut mandlarna ur skalen.

Kör sedan mandlarna i en mixer och mixa på hög hastighet. Tillsätt sedan honung eller dadlar och kör en stund till, tills det blivit en slät smidig massa.

Om det är svårt att få massan att gå ihop, tillsätt lite vatten eller mandelmjölk. Blir det för blött så kan du tillsätta några mandlar till eller några skedar mandelmjöl.

Förvara i kylen.

mandelmassa utan socker

clean eating by annika

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

2 Kommentarer

  • Reply
    Monica Björk
    16 februari, 2018 at 09:02

    För Mej är honung en form av socker….

    • Reply
      admin
      19 februari, 2018 at 13:26

      Ja visst är honung en form av socker men en naturligt förekommande form. Är du sockerberoende ska du självklart inte äta men är man inte sockerberoende så är det ingen fara av att njuta av lite honung ibland. I lagom mängd så klart. Honung innehåller mineraler och har antiinflammatoriska egenskaper vilket är en klar fördel över vitt socker som bara innehåller tom snabb energi.

    Lämna ett svar