Morsdagsfika med bärpaj |

Hej på er! och ett extra hej till alla mammor där ute så här på morsdag!

Idag har jag min pts ”tillåtelse” att äta lite mer fritt och inte följa mitt kostschema. Min pt är superduktig och jag har fått jättebra resultat men oj vad trött jag är på kvarg och kyckling. Jag säger som Måns sa i en intervju efter att han vunnit mello: Fuck kvarg! ;) kvarg och det är en jättebra källa till protein men inget är kul i övermängd.

Idag njöt jag otroligt mycket av denna kokos och bär paj. Självklart fri från socker och gluten. Till hade jag Alvesta sockerfri vaniljglass. Bra grejer! Kan verkligen rekommendera deras glassar. Utöver de sockerfria så är det även de som ligger bakom den smarriga proteinglassen Lohilo som man kan hitta i frysdisken.

 

 

7391881045093

Bärpaj med kokostäcke, 4-5 port

  • 300-400 gr valfria bär (jag hade blåbär, hallon, vinbär och björnbär)
  • ev 1 msk valfri sötning att strö över bären (stevia, sötströ, sukrin osv)
  • 2 tsk malen ingefära
  • 50 gr smör
  • 2 ägg
  • 1 msk valfri sötning (honung, agave sirap, stevia, sötströ, surkin osv)
  • 4 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bären i en ugnssäker form som är 20-25 cm i diameter. Strö över sötning och ingefära. Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och den andra mängden sötning för hand i en bunke så att det blandas ordentligt. Rör ner det smälta smöret och kokosen i äggen. Bred ut blandningen över bären och grädda i ca 20 min. Servera med glass eller vispad grädde och ev mer bär.

 

IMG_1136.JPG

Den här pajen är ju som ni ser på receptet nötfri och passar vår familj bra då mannen är allergisk mot nötter. Det är inte helt enkelt att hitta recept på pajer utan nötter när man ska baka glutenfritt. Men detta recept kan jag verkligen rekommendera. Det blir som varma bär med kokostopp på. Dessutom kan man ju njuta extra mycket när man vet att det är rena och bra råvaror som man stoppar i sig och som inte bara smakar gott utan också gör gott för kroppen.

 

6 Comments

  1. Pajen ser jättegod ut! Jag tål inte nötter, frön och gluten, men vill helst äta så nyttigt det går! Och nu har jag äntligen hittat en bra paj :D Tack för tipset! Ska testas!

    • admin Reply

      Tack för din kommentar! Glad jag blir och hoppas du gillar pajen!

  2. Tack för en fin sida! Trenden att äta glutenfritt växer även bland idrottare och folk som slutar äta gluten och ibland även mejeriprodukter mår i regel mycket bättre och orkar mer. För ca 2 år sedan sökte jag på nätet för min fibromyalgi, ledvärk och min mage som krånglat så länge jag minns och hittade en blogg som relaterade till mina besvär, och där fanns även böcker av Michael Håkansson som heter ”gluten och mjölk-källan till moderna sjukdomar” och handlade om gluten. Jag köpte dessa (kan verkligen rekommendera dem) och efter att läst dem slutade jag med först gluten och sen mejeriprodukter och idag mår jag toppen. Här är en länk till författarens blogg som är ganska välbesökt: http://gluten-celiaki.blogspot.se/

    • admin Reply

      Tack för dina fina ord och din kommentar! Det gör mig lika glad varje gång som en läsare tar sig tid att lämna en kommentar!

      Jag känner mig helt trygg i mitt nej till gluten och har mer och mer börjat snegla åt att ev utesluta mejerier. Har läst en hel del om paleo det senaste och tycker verkligen att det synsättet känns så rätt. Tack för dina boktips!

      Juni ut så följer jag ett kostschema från en kostrådgivare som visserligen är glutenfritt men inte mejerifritt och därefter får jag se om jag tar steget fullt ut och testar. Eftersom jag är laktosintolerant så vet jag egentligen att det är min kropps sätt att säga att den inge vill ha mejerier men för mig känns mejerier som en större sak än gluten och socker.

  3. Pingback: Veckomeny för viktminskning |

  4. Pingback: Cheesecake med jordgubbar – årets fika till morsdag |

Write A Comment

Close