Idag tänkte jag dela med mig av ett riktigt gott recept på granola. Det här är en granola som är enkel att göra, går snabbt och smakar riktigt gott! Det är inte så ofta jag själv äter yoghurt men mina barn gör det desto oftare och gillar den här granolan ihop med en skål fet krämig yoghurt. Som ni vet så innehåller den smaksatta yoghurten som man köper sanslöst mycket socker så jag rekommenderar alltid att köpa naturell. Om man ändå vill ha lite mer smak så är lite vaniljpulver och några mosade bär i ett gott alternativ.

Detta är ett mycket bra alternativ för alla ni föräldrar där ute som vill ha ett bättre alternativ till alla sockriga flingor och sorters granola som säljs i butikerna. Min granola innehåller uteslutande rena och naturliga produkter, är naturligt fri från gluten, socker och mejerier. Barnen blir mätta och nöjda länge och slipper jobbiga blodsockersvängingar.

Älskar doften som sprider sig i huset när man gjort en ny omgång av härlig granola!
Älskar doften som sprider sig i huset när man gjort en ny omgång av härlig granola!

Nötgranola med kanel och kardemumma

  • 3 dl hackade nötter (jag hade mandel och hasselnötter)
  • 1,5 dl solrosfrö
  • 1 dl sesamfrö
  • 0,5 dl kokosflakes
  • kanel och kardemumma efter smak
  • 0,5 msk kokosolja

Rosta nötter och frö och rosta samtidigt som du hela tiden rör runt så att det inte bränns vid. Strö över kryddorna ihop med kokosoljan som får smälta. Förvara sedan i en burk. Håller sig god i minst 2 veckor och jag har märkt att den håller sig bättre i kylen än i skafferiet. 

Om du vill göra den helt nötfri så byter du bara ut mot mer frö och kokos istället. Eller kanske cashewnötter som många nötallergiker tål eftersom det inte är en nöt utan ett frö. 

 

Mellanmål till barnen - naturell yoghurt med granola och plommon
Mellanmål till barnen – naturell yoghurt med granola och plommon
 
En skål med krämig yoghurt toppad med ett par matskedar av den här granolan och några färska bär – sååå gott!

Write A Comment