OM CLEAN EATING BY ANNIKA

OM CLEAN EATING BY ANNIKA

HEJ OCH VÄLKOMMEN TILL CLEAN EATING BY ANNIKA!

Mitt namn är Annika och jag är lic kostrådgivare och inspiratör men även en kreativ hälsotok som älskar att laga bra mat åt mig och min lilla familj. Jag lever efter devisen ät bra, må bra och genom Clean Eating by Annika så är mitt mål att göra det enklare att göra hälsosamma val.

CEA är idag Sveriges främsta sociala kanal inom clean eating och allt började våren 2014. Mitt intresse för hälsa har funnits hos mig länge och jag har en stor viktresa bakom mig (läs mer om det längre ner) men när Ebba föddes våren 2014, så tog intresset en ny väg. Jag började läsa allt mer om matens kvalitet och innehåll för jag ville ge mina barn den bästa starten i livet som jag bara kunde. Jag startade bloggen som något av en hobby men den växte snabbt och min lust och inspiration växte sig allt starkare när jag märkte att jag kunde få utlopp för min kreativitet genom matlagning och fotografering.

 Idag är som sagt Clean Eating by Annika, Sveriges största sociala kanal inom kostfilosofin clean eating. Min hobby har gått till att vara mitt yrke och jag älskar varje sekund av det! Jag älskar att få dela med mig och möta människor som delar mina intressen och min kostfilosofi.

Mina tjänster inom kostrådgivning hittar du på kostradgivningonline.com.

Jag hoppas att du också ska trivas här på Clean Eating by Annika! 

Annika

clean eating by annika
Foto: Louise Pekkanen

MIN HÄLSORESA

 Här nedanför kan du läsa om min hälsoresa och hur jag gick från fetma klass 2 och att äta godis och kakor dagligen till där jag är idag. Intresset för hälsosam mat började med en önskan om att gå ner i vikt men det som blev den största förändringen för mig var när jag kopplade hur fantastiskt vi kan må när vi ger våra kroppar rätt mat. Viktminskningen blev snarare en positiv bi-effekt.

LÄS MER: min kostfilosofi (kommer)

 När jag föddes 1982 så vägde jag över 4 kg. Idag är det inget ovanligt, men då tillhörde det inte det vanliga. Jag var en stor bebis som vägde mycket. Jag älskade att äta gott redan från start kan man säga. Min mamma har sagt att jag hade en god aptit och gärna slukade bröstmjölksersättningen. Min vikt ökade för fort enligt bvc och att de bad min mamma att späda ut flaskorna med mer vatten.

 Vikten gick stadigt upp under hela min barn- och ungdomstid. Det var inte mat som fick mig att gå upp i vikt. Det var kakor, godis och glass. Ofta och alldeles för mycket. Jag var och kommer alltid att vara en sockerråtta. På 80-talet fanns det en attityd att sött var perfekt både som belöning och tröst. Det finns än idag, det vet jag, men det känns som om vi är mer medvetna idag om hur det påverkar vårt beteende. Det sitter i ryggmärgen på mig än att om jag är ledsen så är jag “värd” en skål med glass eller om vi ska fira så ska det dukas fram extra god fika. Skillnaden är att jag idag har lärt mig att förstå mina tankar när de kommer och att jag har gjort kopplingen mellan vad jag äter och hur jag mår.   

viktminskning

STÄNDIGA PROBLEM MED MAGEN

 Utöver problem med vikt och kraftigt sötsug så hade jag under min uppväxt ständiga problem med min mage. Inte sällan sådana magkramper att jag fick vara sängliggandes. Idag är det glasklart för mig att det hängde ihop med vad jag åt men den kunskapen och förståelsen hade jag inte då.

DAGS FÖR FÖRÄNDRING

 Under mitt sista år på gymnasiet blev det allt mer klart för mig att jag var tvungen att göra en förändring. Jag kommer ihåg en mattelektion där exemplet i boken handlade om att räkna ut bmi. (Body mass index, ett sätt att avgöra vikt i förhållande till kroppslängd) Mitt bmi blev 36. Minns det så väl. Det klassas som fetma klass 2 så visst var jag stor. Inget snack om saken. För dig som inte är insatt i bmi så brukar 20-25 klassas som normalvikt.

 Jag minns min studentdag tydligt. Alla min tjejkompisar var så snygga och fulla av glädje och energi. Jag kände mig som en tant i mina kläder och var så trött. När man väger så mycket så blir allt tungt rent fysiskt men även att jag mådde dåligt psykiskt gjorde att det kändes tungt.

 Sommaren efter studenten bestämde jag mig – jag kan inte fortsätta så här. Jag ville inte leva livet så här. Jag vilel inte leva livet nedstämd och trött. Snygg, glad och pigg – det ville jag känna. Jag kände att nu räcker det och jag började alltmer inse att det var dags att göra något åt saken.

viktminskning

BÖRJADE MED MATEN

Jag började med att se över min kost. Socker försvann helt och hållet. Därefter snabba kolhydrater från pasta, chips och smörgåsar. Jag bytte ut mina smörgåsar till frukost mot yoghurt med frukt och ibland gröt. Jag åt mycket frukt och grönt. Jag tog helt enkelt bort socker och snabba kolhydrater och ersatte dem med bättre och mer näringsrika livsmedel.

SEDAN TRÄNINGEN

Jag började även att ta dagliga promenader. I ur och skur. Det blev som meditation och sedan dess har rörelse varit min ventil för avslappning och omladdning.  Ur det växte min kärlek till täning och rörelse och är idag en naturlig del av mitt liv. Just nu håller jag på att träna inför Göteborgs varvet i maj 2018.

VIKTSTABIL I 15 ÅR & EN NY LIVSSTIL

Det är drygt 15 år sedan nu som jag började resan och tog beslutet som jag är mig själv förevigt tacksam för. Sedan dess har jag varit viktstabil vilket jag är otroligt glad och stolt över.  Jag är på en plats där jag inte ser ren och naturlig mat som ett straff eller som att jag missunnar mig. Jag unnar mig istället att må bra, ha en lugn mage och att hålla min vikt.

Jag har hittat en ny livsstil. Från att äta socker och snabba kolhydrater mer eller mindre dagligen till att med glädje välja ren och naturlig mat som jag vet att min kropp mår bra av.

Min drivkraft bakom CEA är att kunna dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper för att hjälpa och inspirera fler till att må så bra som de bara kan. Jag vill få fler att leva efter mitt motto ät bra, må bra och genom CEA vill jag göra det enklare för mina läsare att göra bra och hälsosamma val.

Tack för att du tog dig tid att läsa min historia och jag hoppas att du kommer att trivas här på CEA!

KONTAKT

Om du som privatperson eller företag är intresserad av att komma i kontakt med mig så når du mig enkelt via mail på annika@cleaneatingbyannika.se.

Instagram: @cleaneatingbyannika
Facebook: facebook.com/cleaneatingbyannika
Bloglovin: cleaneatingbyannika
Pinterest: cleaneatingbyan

24 Comments

  1. Hej!
    Jag har följt dig ett tag på Instagram och ville bara ge mig till känna och säga att jag tycker du skriver jättebra och inspirerande, både på din blogg och Instagram! Kul att följa någon som är i typ samma situation som mig själv, med småbarn hemma och som äter lchf/lågkolhydratskost och kämpar med att bli av med sina mammakilon ;-). Både jag och min man har helt lagt om nåt kost till lchf/lågkolhydrat sedan 8 mån tillbaka och älskar det! Keep up the good work!

    • Åh vad glad jag blir!! Tack så hemskt mycket! Ger mig ny kraft att hitta tid att blogga mellan alla blöjbyten och matning ;)

  2. Samma här! Har varit inne och läst lite då och då och tycker att din blogg är jättebra. Keep up the good work!

  3. AnnBritt Hugosson Reply

    Hej.
    Har precis hittar din sida från Matkärlek. Du skriver om mejerifri mat. För 6 månader sedan blev jag akut sjuk av mjölkproteiner och har fått sluta med detta. I och med jag är LCHF:are så är det lite svårt med omfördelning av ”mejerierna”. Nu undrar jag – vad har du för 2msk av efter 2 ägg. Vatten eller annat?

    Tack för en bra blogg.

    Med vänliga hälsningar
    AnnBritt

    • Kul att du hittat hit!

      Vilket recept tänker du på?

      Generellt så kan mjölk/grädde bytas ut mot samma mängd kokosmjölk/mandelmjöl/vatten eller annat mejerifritt.

    • Det är en gammal odd molly. Tvivlar tyvärr på att den går att få tag på längre…

  4. Pingback: Varför jag idag är glad över att jag var överviktig |

  5. Eva Kullander Reply

    Hej När du säger att du tränar på LCHF är det då strikt? Jag har gått ner 30 kg, men jag orkar inte springa och spinna om jag kör strikt.
    Med vänlig hälsning Eva

    • Jag fick aldrig till träningen helt 100 på strikt lågkolhydratskost. Jag kände att om jag tog tillskott i form av salt i vatten (så kallad kallsup) så blev orken lite bättre men långt ifrån optimal. Just träningsorken (och därmed träningsglädjen) var faktiskt den stora anledningen som fick mig att överge regelrätt lågkolhydratskost och öka på kolhydraterna. Jag äter idag mellan 50-100 gr kolhydrater per dag och har insett att kolhydrater inte är av ondo. Så länge man väljer kolhydrater av bra kvalitet och ser till att göra slut på sitt kolhydratsbränslse så ger det enorma fördelar.

  6. denise pascolo Reply

    Hej Annika, hittade ingen mailadress så jag använder det här fältet (troligen fel)
    Läst igenom din sida, väldigt lättläst och peppande.
    Men blir inte så mycket klokare på vilken av kurserna/handledning jag skall välja?
    Kan jag få hjälp med det?
    Mvh Denise

  7. Jennie Hillar Reply

    Tack för en superfin hemsida och alla bra tips! Jag blir supertaggad. Jag är intresserad av kostrådgivningen i grupp som ska starta den 25 april, hur anmäler man sig?

  8. Pingback: Bli av med ditt sötsug på 4 veckor – häng med på min e-kurs |

  9. Jag hittade hit 😊 Trevligt att träffas. Tack för inspirationen kanske kan dina recept bli den där extra knuffen för mig för att dra ner på gluten. Från idag är det sockerfritt igen. Ha det toppen! Kram Frida

  10. Marie Blomqvist Reply

    Hej!
    Tycker mycket om att hämta inspiration i dina recept och i att titta runt på sidan. Vill dock göra dig uppmärksam att det blivit lite fel i meningen
    (…) men en dag i september sommaren efter att jag hade tagit september så tog jag ett beslut (…) Låter lite dubbel-höstigt? ;-)

    MVH/ Marie

  11. Pingback: Nytt kapitel i livet | Clean Eating by Annika

  12. Pingback: Recept & Foto efter dina önskemål |

  13. I receptet zucchini med kyckling och örter står det att de ska vara i ugn 200° i 200°. ska det vara 20minuter??

Write A Comment