Äta Clean/ Guider - clean eating

Proteintillskott för dig som äter veganskt

samarbete bodystore

Proteintillskott för dig som vill äta veganskt – det har varit ett av de absolut vanligaste ämnet för frågorna som jag har fått den senaste tiden. För några veckor sedan skrev jag och delade med mig av mina tips när det kommer till att eventuellt välja ett proteinpulver. Jag har därefter tipsat om ett vassleprotein som jag kan rekommendera samt ett kollagen. Länkar för dig som är nyfiken hittar du här nedanför.

Läs mer!

Och som varje gång jag nämner proteinpulver så vill jag understryka att mat alltid är prio 1 och att ett kosttillskott aldrig kan eller ska ersätta mat. När det kommer till protein så behöver de flesta av oss inte heller ta ett tillskott. Men om du styrketränar, och särskilt om du samtidigt försöker minska i vikt, så är det bra att hålla ett högt proteinintag. Klart det går att ha med sig en kycklingfile till mellanmål efter gymmet men jag vet att många tycker att det är smidigare att kunna blanda sig en shake eller proteinsmoothie.

 

vegetabiliska proteinkällor

vegetabiliskt proteinpulver smoothie

 

Marknaden för proteintillskott är e n o r m och det är en industri med mycket pengar inblandade. Proteinpulver säljer som aldrig förr. Det finns bra alternativ men tyvärr är de sämre alternativen 1000 gånger fler. Det finns rikigt mycket skräp där ute bland proteinpulver och för att undvika skräpet och välja bra grejer, så tycker jag att du ska läsa inlägget med mina tips kring proteinpulver.

Proteintillskott för dig som äter veganskt

Nu då, dags för de veganska alternativen. Det som jag gillar med dessa är att de överlag generellt sett håller en högre kvalitet än vassleprotein. De innehåller mycket sällan tillsatser, sötningsmedel och smakämnen utan är mycket mer rena produkter.

Det finns olika alternativ till vegetabiliskt protein: hampa-, ärt-, havre- och sojaprotein. Den sistnämnda, soja, rekommenderar jag inte av samma anledning som jag berättade om i min guide vegetabiliska källor till protein.

Länkarna i texten en bit ner, tar dig till Bodystore.com som har ett brett utbud av vegetabiliskt protein.

vegetabiliskt proteinpulver

vegetabiliskt proteinpulver

Hampaprotein

Hampaprotein är en naturlig källa till fullvärdigt protein och även kostfibrer och hälsosamma fettsyror. Proteinet utvinns från det näringsrika hampafröet. Personligen har jag lite svårt för hampaprotein då smaken lätt tar över. Dricka det som en shake är ingen höjdare utan då är det bättre att ha i en matsked eller två i en smoothie där du smaksätter på olika sätt.

Ärtprotein

Ärtprotein är min personliga favoriter då det har en neutral smak till skillnad från hampaproteinet. Ärtor är ett näringsrikt livsmedel och samma sak då med protein framställt av ärtor. Protein av ärtor är också lättsmält för magen. Det är annars inte ovanligt med uppblåst mage och andra problem av proteinpulver.

Havreprotein

Havreprotein är min andra favorit. Förutom protein så ger tillskottet även enkelomättade fettsyror, antioxidanter och vitamin E. Både ärt- och havreprotein är gott att tillsätta i en smoothie och gör den mer mättande. Det går även utmärkt att använda i matlagning till exempel i vegetariska biffar, pannkakor eller bröd.

Jag hoppas att du gillade min guide om vegetabiliska proteinpulver och kände att den hjälpte dig. Om du har frågor eller funderingar, så lämna gärna en kommentar så ska jag svara så snart jag kan.

clean eating by annika

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar