För dig som undviker eller håller nere på mjölkprodukter så är ju kokosgrädde och kokosmjölk den stora räddningen många gånger. Jag vet att många känner sig lite villrådiga kring vad man ska ha som extra gott till till exempel pannkakor och paj om man inte vill/kan äta grädde eller kvarg med vanilj. Men då är kokosgrädde som vispas fluffig och krämig en riktig höjdare.

Krämig kokosgrädde

Tyvärr är det inte helt enkelt att få kokosgrädden tjock, fluffig och krämig men det finns en del tips och trick. Det finns två saker som är viktiga:

  1. Använd kokosmjölk eller kokosgrädde på tetra-pack så att du kan klämma på den och känna att den skiktat sig och tjocknat till. När kokosmjölk får stå på hyllan i affären eller skafferiet så sjunker nämligen vätskan och den tjocka krämen lägger sig på toppen. Jag brukar använda den rosa eller lila paketen från Garant. Kläm på paketen. Den får inte vara vattnig! Det ska kännas som mjukt smör i konsistensen.
  2. Den måste vara kall. Se till att ställa in kokosgrädden i kylen minst en timme innan det är dags att vispa. För säkerhets skulle kan det vara bra att kyla skål och vispar också.

(Bild lånad från Sannas paleo)

Använd bara den krämiga delen och häll av den vattniga vätskan. Ha gärna i lite vaniljpulver och ev lite sötning som björksocker eller liknande och vispa ett par minuter med elvisp. Klart att servera!

Här hittar du receptet på min chia-sylt.

clean eating protein bananplättar

7 Comments

  1. Tack för tipset! Har längre tänkt testa kokosgrädde men tycker att det känts svårt. Du fick det att kännas enkelt.

    • admin Reply

      Det är inte helt enkelt men det finns några tips och trix som sagt. Hoppas du lyckas :)

  2. Pingback: Ägg och glutenfria våfflor med kokosgrädde

  3. Hur länge håller kokosgrödden formen? Skulle man kunna använda den ist för vanlig grädde till en ”grädd”tårta?

    • admin Reply

      Jag har använt den som grädde på tårta men det är viktigt att man får tag på kokosmjöl/grädde som verkligen är lite fastare i konsistensen och gör som jag skriver i inlägget. Annars får jag det inte att funka i alla fall :)

  4. Pingback: Nyttig brownie med sötpotatis – utan gluten och mjölk |

Write A Comment

Close