Känner du ofta sug efter något sött? Ett sug som är svårt att stå emot. Sug efter något sött efter maten eller att det inte går att sluta äta efter att du tagit den första biten ut godisskålen. Det här suget efter sött är i grunden en överlevnadsinstinkt som sitter djupt i oss. I vår naturliga miljö som på stenåldern, så fanns det inget sött som var farligt för oss. Sött signalerar bra och ofarligt till vår hjärna. Dessutom fanns det avsevärt mycket mindre sött då än vad det gör nu. Det sötaste då här i vår del av världen var blåbären i skogen eller äpplen som växte vilt. Ganska stor skillnad mot idag helt enkelt. Det är detta som skapar problem för oss. På stenåldern behövde vi anstränga oss för att hitta något sött. T ex gå ut i skogen och leta efter och plocka blåbär. Idag finns sött överallt omkring oss i obegränsad mängd och med mycket mer socker än de där blåbären. Det är fullkomligt naturligt att vi som lever idag har svårt att hantera detta. 

Test: Är du sockerkänslig?

Det talas allt mer idag om sockerberoende som är precis lika starkt och allvarligt som vilket beroende som helst. Men som alltid finns det en grå-skala. Du kan ha svårt att hantera socker och sött utan att vara sockerberoende. Här nedanför hittar du ett antal frågor som besvaras genom ja eller nej. Testet är hämtat från fantastisk Filippa Salomonssons bok Sockerdetox. Tänk på att det dels hand handla om de uppenbara sötsakerna som kakor och godis men även andra söta saker som raw food bollar med dadlar eller lightläsk.Känner du ofta ett sug efter sött efter att du har ätit en måltid trots att du är mätt?

  1. Känner du ofta ett sug efter sött efter att du har ätit en måltid trots att du är mätt?
  2. Är du trött på eftermiddagen och har ofta ett behov av att äta något sött för extra energi?
  3. Känner du att du inte alltid kan kontrollera ditt behov av sötsaker?
  4. Rotar du i skafferiet och letar efter choklad eller annat sött på kvällarna?
  5. Tänker på nästa tillfälle du kan äta något sött flera gånger om dagen?
  6. Har du svårt att inte köpa med dig något sött när du handlar mat för veckan?
  7. Har du svårt att stå emot bullar, kakor och smörgåsar när det ska fikas med vänner eller kollegor?
  8. Belönar du dig själv med sötsaker?
  9. Kan du bli irriterad när du äter eller dricker något sött? Eller tvärtom, blir du på dåligt humör om du inte får i dig sötsaker?
  10. Äter du sötsaker även om du är mätt?
  11. Använder du sötsaker som tröst?
  12. Händer det att du smyger iväg och äter sötsaker i din ensamhet?
  13. Känner du sig svullen av ett för stort sockerintag?
  14. Har du svårt att säga nej om någon bjuder dig på sötsaker?
  15. Har du svårt att sluta äta sötsaker när du väl har börjat
  16. Kan du känna ångest efter att du har druckit läsk eller ätit sötsaker?
  17. Hanterar du stress genom att äta sött för att få tillbaka ditt lugn?
  18. Blir du avundsjuk på människor som kan begränsa sitt intag av socker?

Hur många av frågorna svarar du ja på? Jag får själv ihop 9-10 st. Enligt Filippa så är fler än 3 ja ett tecken på att man är känslig för socker. Då gör man klokt i att dra ner på de söta smakerna. Vad som funkar bäst skiljer sig åt från person till person och vissa av oss kan vara ganska liberala medan andra måste vara mer restriktiva. för just dig och hur restriktiv du måste vara, kan vaFör min del är en lågkolhydratkost ett fantastiskt verktyg. Mitt stabila blodsocker dämpar effektivt suget och jag får äta mig mätt på god mat. 

Write A Comment