Träning & naturlig rörelse/ Vegetariskt

VAD ÄR AMINOSYROR? MED FOKUS PÅ BCAA OCH GLYCIN

 

(Kommer uppdateras inom kort med snyggare bilder än vad som fanns innan. Tur att mina fotokunskaper har utvecklats kan man säga ;))

Då var det dags för det andra inlägget i min serie om kosttillskott. Det första inlägget som fokuserade på d-vitamin, kan du läsa här. Tanken var att det var dags för lite mer om omega-3 men jag har fått så många önskemål om bcaa och glycin (=aminosyror) så jag har valt att flytta fram dem i kön. Er önskan är min lag så här kommer… min lilla amino-skola!

Först så tänkte jag berätta kort om av aminosyror är och sen gå in lite mer på de tillskotten BCAA och glycin.

VAD ÄR AMINOSYROR?

Aminosyror är små beståndsdelar som bygger upp proteiner i våra kroppar. Protein är ett essentiellt näringsämne, dvs livsnödvändigt, och använda att kroppen till musklerna, immunförsvar och ämnesomsättning. Det finns 20 olika aminosyror som i sin tur bildar proteiner. Av de här 20 aminosyrorna så kan kroppen själv tillverka 12 st men 8 av de här 20 kan kroppen alltså inte tillverka själv och vi måste få dem i oss via det vi äter. Dessa 8 aminosyror kallas för essentiella och är: fenylalanin, tryptofan, isoleucin, metionin, treonin, leucin, lysin och valin. För barn räknas även arginin och histidin som essentiella. Vi kan inte lagra de här essentiella aminosyrorna i kroppen utan vi måste hela tiden få dem i oss via kosten. Dvs vi kan inte bygga upp och samla på oss ett lager att sen ta utav. 

VAD ÄR RISKERNA MED BRIST PÅ ESSENTIELLA AMINOSYROR? 

Aminosyrorna behövs för att våra kroppar ska fungera optimalt och för att vi ska hålla oss friska och hälsosamma. Om vi inte får i oss tillräckligt av de essentiella aminosyrorna så leder det till att kroppen inte har byggmaterial att bygga upp och reparera celler och vävnader på bästa sätt. Kroppen använder även aminosyror för att bekämpa virus och bakterier och denna förmåga blir så klart också lidande vid brist. 

HUR FÅR MAN I SIG AMINOSYROR GENOM MATEN?

Äter man animalisk mat som kött, fisk, fågel, ägg och mjölk så får man generellt i sig de aminosyror som kroppen behöver utan problem. Det är därför som animaliskt protein kallas för fullvärdigt protein till skillnad från vegetariskt protein som brukar kallas lågvärdigt.

Är man vegan eller vegetarian så kan det vara lite trixigare. Det är speciellt lysin och trenin som man kan få brist på om man som vegan/vegetarian inte ser upp. Lysin finns i bönor som kikärtor, kidneybönor osv men även i havre (som är glutenfritt). Treonin finns bland annat i linser, olika örter och grässorter.

Äter man som vegetarian mjölkprodukter så brukar man klara sig bra men om man inte gör det så måste man vara noga med sin kost för att få i sig sina essentiella aminosyror.

VAD ÄR BCAA?

Ni som tränar har säkert stött på bcaa och sett det på burkarna som så många går runt och smuttar på.​ Bcaa står för branched chained amino acids, vilket på svenska betyder grenade aminosyror. Till dessa räknas isoleucin, leucin och valin. Dessa är fantastiskt bra för muskelbygge och återhämtning. Om du tränar mycket så rekommenderar jag dig att ta tillskott av bcaa. Den mest aktiva ingrediensen i bcaa är l-leucin och ger en tydlig anabol (uppbyggande) signal till musklerna.

Men bcaa tillskott är inte per automatik de där dyra burkarna med massa koffein i. Köp ett bra tillskott från någon nätbutik istället. Det kan vara svårt att hitta ett utan sötningsmedel och andra tillsatser då BCAA i sig inte smakar särskilt gott.

VAD ÄR GLYCIN?

Jag tar även tillskott av glycin som är en aminosyra som har en lugnande effekt på nervsystemet. Den sänker nivåerna av kortisol i kroppen (stresshormon) och gör att man slappnar av och somnar lättare. Eftersom den sänker kortisol så är ett tillskott av glycin bra för dig som tränar mycket (träning är en stress för kroppen) och/eller är väldigt stressad över lagt. Höga nivåer är den faktor som gör att man inte så lätt går ner i vikt när man är stressad.

Jag började ta den som tillskott på kvällen i höstas under en period då jag var väldigt stressad. Jag märkte snabbt skillnad och när jag tar tillskottet regelbundet så sover jag djupt och ordentligt om nätterna. 

Jag hoppas ni fick reda på det ni ville veta och om det är något ni undrar över så tveka inte över att lämna en kommentar så ska jag svara så gott jag kan. Jag hoppas också att ni gillar mina inlägg om kosttillskott och har läst om d-vitamin sm jag skrev om förra veckan. Näst på tur blir omega-3.

Källor:

martinajohansson.se

bcaa.se

aminosyror.com

hälsosidorna.se

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

3 Kommentarer

  • Reply
    Mikaela
    26 februari, 2016 at 06:59

    Snygg ny sida! Tack för tydlig utbening av de olika tillskotten, det får man aldrig för mycket av :) Glycin skall jag prova med en gång! /Mikaela

    • Reply
      admin
      26 februari, 2016 at 09:17

      Tack :)

  • Reply
    Cecilia
    27 februari, 2016 at 06:16

    Jag har fått för mig att sammansättningen av aminosyror i en BCAA-produkt är viktig, dvs hur stor andel de är av respektive aminosyra. Vad känner du till om det?
    Mvh Cecilia

  • Lämna ett svar