Guider - clean eating

Vad innebär egentligen god maghälsa?

Inlägg i samarbete med Husk

Det här med glada magar är ingen självklarhet för alla av oss. Det finns siffror som visar på att så många som 35 % av alla vuxna svenskar har problem med magen och över 20 % lider av ibs (irritated bowl syndrom). Främst handlar det om kvinnor. Jag kan själv räcka upp handen och ställa mig till den skaran, tyvärr. Första gången som jag minns att jag var hos läkare för min mage var när jag var runt 5 år. Sedan dess har tyvärr besöken varit många. Men när jag för några år sedan fick upp ögonen för kostens påverkan så ändrades allt för mig och numera är min mage och jag för det allra mesta bra kompisar.

Eftersom att jag själv har haft det här brokiga förhållandet med min mage så är jag extra glad över mitt samarbete med Husk som nu i dagarna lanserar sina helt nya produkter som är unika på marknaden. Jag har haft möjlighet att testa tillskotten under en period och jag måste verkligen säga att de är fantastiska och gör magen så gott.

Serie om maghälsa i samarbete med Husk

Under våren så kommer du här på CEA att kunna ta del av en serie i fyra delar där vi tittar närmare på det här med maghälsa. Del 1 läser du just nu och de nästa delarna kommer du som sagt att kunna ta del av under våren. Här nedanför ser du en översikt över innehållet och vad vi ska kika närmare på:

Se även till att följa mig i mina andra kanaler för det kommer att vara extra fokus på magen i alla mina kanaler framöver. Du hittar länkar till alla mina kanaler mot slutet av dagens inlägg.

husk tillskott psylliumfiber

husk tillskott psylliumfiber

Vad innebär egentligen god maghälsa?

När jag utbildade mig till kostrådgivare så sa min lärare att “om du känner av magen, så betyder det att du har problem med mage”. Det vill säga magen, när den mår bra och fungerar som den ska, ska inte märkas av. Att ha problem att gå på toaletten, svullen mage och annat är alltså inte så som det ska vara, även om det idag tyvärr är alldeles för vanligt förekommande. När vi är så många som lider av olika problem med magen så blir det ibland så att vi tror att det är normalt eller som det ska vara och något att bara stå ut med. Så är det alltså inte.

Om du känner igen dig på något av följande så betyder det att din mage inte mår så bra som den kan, och ska göra:

  • Uppblåst
  • Gaser
  • Går inte på toaletten och tömmer tarmen dagligen
  • Diarée eller lös avföring
  • Trög mage och förstoppning
  • Halsbränna
  • Svullen efter att du ätit
  • Irriterad tarm, IBS
  • Magknip

Det finns fler symtom på att din mage inte är i toppskick som till exempel hudproblem och dåligt immunförsvar. Visste du till exempel att 70 % av ditt immunförsvar sitter i magen?

Produkterna från Husk hjälper din mage att må bättre

Vi kommer som sagt att under den här serien att prata mer om hur vi kan göra för att stärka vår mage- och tarmhälsa. Som jag nämnde inledningsvis så erbjuder Husk ett nytt och unikt utbud av produkter som hjälper din mage att må bra. Deras produkter är baserade på psylliumfiber och innehåller en unik kombination av psylliumfiber, mjölksyrabakterier och inulin, för optimal maghälsa. Det handlar om två olika produkter som du kan läsa mer om här nedanför och de finns i pulver, kapslar och smidiga portionspåsar. De smakar inget och pulvret kan blandas i ett glas vatten men även röras ner i en smoothie eller strös över yoghurten. De hjälper mot alla former av magproblem (både hård och lös mage) och effekt utlovas inom 3 dagar. Personligen märkte jag av en gladare mage redan på dag 2.

husk tillskott psylliumfiber

husk tillskott psylliumfiber

husk tillskott psylliumfiber

Vad är psylliumfibrer?

Vi ska gå på djupet med fiber i nästa del i serien men eftersom jag nämner psylliumfiber redan i den här delen så vill jag berätta kort om vad det är. Psylliumfiber är en form av vattenlösliga fiber som bildar en form av gel i kontakt med vätska. Det finns naturligt i bland annat havre, frukt och grönt. Psylliumfiber är unika på så sätt att de inte bryts ner lika snabbt som andra former av liknande fiber. Man skiljer på (vatten)lösliga och olösliga fibrer då kroppen reagerar olika på dem. Olösliga fiber hittar du i till exempel vetekli och har inte samma goda effekt på mage/tarm då inget gel bildas. Inte sällan är det också så att de olösliga fiberna faktiskt är en bidragande orsak till magproblem.

Husk Classic (den gröna förpackningen)

Husk Classic är ett tillskott av 100 % naturliga psylliumfiber. I din mage så reagerar fibern med vätska och bildar en gel som ger god matsmältning och hjälper tarmen att fungera bättre. Hjälper mot både trög och lös mage. Fibertillskottet hjälper även kroppen att hålla en normal nivå av kolestrol samt ökar och förlänger mättnadskänslan. Så klart är en god kost grunden men ett tillskott som Husk Classic eller Husk med mjölksyrabakterier, är ett bra komplement. Rekommenderad dos står på förpackningen och bör så klart följas.

Husk med mjölksyrabaktierier (den blå förpackningen)

Den blå varianten av Husk innehåller samma bas som den gröna Husk Classic men är unik då den även innehåller mjölksyrabakterier som finns naturligt i vår tarmflora. Tillskottet stöttar alltså och stärker vår tarmflora. Husk har kommit på ett smart sätt att skydda mjölksyrabakterierna i tillskottet så att de kan verka fullt ut när de når våra tarmar. Så utöver de positiva effekterna som Husk Classic ger så får du med Husk med mjölksyrabakterier även en extra stöttning av din tarmflora.

Båda tillskotten kan tas så länge du känner att du behöver extra hjälp med din mage och det finns alltså ingen maxgräns för antal dagar du kan ta tillskottet. Se till att följa den rekommenderade dosen bara. Det handlar ju i båda fallen som helt naturliga fiber och bakterier och är inget konstigt. Det är heller inga problem att ta Husk under graviditet och amning. Många gravida kvinnor upplever ju problem med kanske främst trög mage under graviditet och då är Husk ett smart val.

Nästa gång – vi grottar ner oss i fiber

I nästa del i serien, som du kommer att kunna läsa i början av april, så kommer vi att prata mer om det här med fiber. Vilka fiber finns? Vad skiljer dem åt? Hur mycket bör du få i dig? Det är några av de frågor som du kommer att få svar på.

Husk Classic och Husk med mjölksyrabakterier är alltså två helt nya och unika former av tillskott och du kan hitta dem på apoteket och i hälsofackhandeln.

Hur är din relation till din mage? Berätta gärna i kommentarerna så kan vi dela med oss av våra erfarenheter.

clean eating by annika

 

 

Följ mig gärna i mina andra sociala kanaler.

Instagram : @cleaneatingbyannika

FaceBook: Clean Eating by Annika

YouTube: Annika Malm

Veckobrev: Anmäl dig gratis via länken

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

4 Kommentarer

  • Reply
    Linda
    5 mars, 2018 at 22:04

    Hej, vet du hur Husk fungerar med oss som har både IBS och SIBO ? När man har SIBO så gäller det ju att inte mata de ”elaka”bakterierna med fibrer.
    Vänligen Linda Börjesson

    • Reply
      admin
      6 mars, 2018 at 08:32

      Hej!

      De sämre bakterierna äter ju främst socker och snabba kolhydrater. ”Dålig mat” matar sämre bakterier. När det gäller SIBO skulle jag däremot tänka på att vara noga med att låta tarmen få vila. Om det hela tiden är mat i tarmen så kan det försämra och om tarmen får vila och göra sig ren så påverkar det positivt. Låt det gå minst 3-4 timmar mellan måltiderna. Det tar 4 timmar för tarmen att helt tömmas och därefter börjar den naturliga rengöringen.

  • Reply
    Ulla
    6 mars, 2018 at 10:08

    Är det någon skillnad på fiberhusken jag har hemma, köpt på Ica och som jag använder vid bak av frökex? ”Vanliga gula asken” med bild på.

    • Reply
      admin
      7 mars, 2018 at 06:17

      Ja, detta är ett kosttillskott och inte samma som används i matlagning. Den ena har även tillsatta mjölksyrebakterier.

    Lämna ett svar