Varför jag rekommenderar att äta omega-3 varje dag | Ät bra, må bra

Nyttiga fetter är livsviktig för att våra kroppar ska hålla sig friska och starka. Extremt många av kroppens alla system och processer är beroende av bra fetter. En kost med för lite fett är hälsoförödande. Själv tar jag tillskott av omega-3 dagligen och det gör även resten av min familj, inklusive barnen. I min kostrådgivning så är omega-3 ett av de tillskott som jag alltid rekommenderar att man lägger till sin kost om man inte redan äter det. Idag tänkte jag berätta lite mer om varför omega-3 är så viktigt. En mini-kurs i omega-3 helt enkelt.

Vad är omega-3?

Omega-3 är ett samlingsnamn för ett antal fleromättade och hälsosamma fettsyror. De är essentiella fettsyror vilket betyder att de är livsviktiga för oss och kroppen kan själv inte skapa dem utan vi måste få dem i oss genom maten som vi äter. De olika formera av omega-3 är; ALA (alfalinolensyra), DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra).

Grundsubstansen inom omega-3 heter ALA (alfalinolensyra). ALA kan med hjälp av enzymer ombildas till EPA (eikosapentaensyra)och DHA (dokosahexaensyra). ALA är en kortkedjad fettsyra som består av 18 kolatomer och kommer ifrån växtriket. ALA finns bland annat i rapsolja och valnötter. EPA och DHA består av längre fettsyror och har 20 respektive 22 kolatomer. De finns främst i fisk och skaldjur.

ALA är alltså grunden och sedan omvandlas det till EPA och DHA. Vi människor är ganska ineffektiva på att omvandla ALA till EPA och DHA. Det gör djuren mycket bättre åt oss. Därför får vi i oss mer av dem om vi äter till exempel fisk och skaldjur

Varför är det viktigt?

Omega-3 är som sagt livsviktigt för oss och utan det kan våra kroppar inte fungera. Fettsyrorna behövs till många av kroppens processer och system. Här nedanför kan du se några av de positiva hälsofördelarna som kommer med omega-3. Som du förstår så är det viktigt att vi är noga med vår kost så att vi får i oss tillräckligt med omega-3 eftersom våra kroppar inte kan tillverka det på egen hand.

  • Lägre blodtryck
  • Bättre insulinkänslighet (betyder att mindre insulin krävs för att ta hand om blodsockret)
  • Hjälper blodkärlen att hålla sig starka och elastiska
  • Bättre blodfetter 
  • Frisk och hälsosam hjärna (ökar till exempel skyddet mot alzheimers)
  • Minskar värk (smörjer leder)
  • Minskat sötsug
  • Ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
  • Motverkar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl 

Hur vet man att man får i sig tillräckligt?

Omega-3 av hög kvalitet hittar du i fet fisk och då främst vildfångad. Odlad fisk lever under mer stressiga förhållanden och får mat som är sämre än deras naturliga föda. Det gör att fettsyrorna håller lägre kvalitet. Ät gärna fet fisk och skaldjur 2-3 gånger per vecka. 

Samtidigt som man ska se till att få i sig omega-3 så ska man också vara medveten om omega-6. Omega-6 är en annan grupp med fettsyror som också är viktiga för oss. För optimal hälsa så bör omega-3 och omega-6 vara i balans. Det vill säga vi bör ha lika mycket av dem. Problemet är att vi idag får i oss alldeles för mycket av omega-6 genom den övriga maten som vi äter.  Omega-6 finns bland annat i vegetabiliska oljor och det är det som främst används i livsmedelsprodukter som vi köper idag. Man bör alltså sträva efter att få i sig mer omega-3 och samtidigt försöka dra ner lite på omega-6 för att hålla dem i balans för optimal hälsa. 

Jonas Bergqvist, som var min lärare under utbildningen till kostrådgivare, har skrivit ett fantastiskt inlägg om det som du hittar här (länk). 

Behöver man ta tillskott av omega-3?

Min bestämda åsikt är att ja, det bör man. I min kostrådgivning finns det några tillskott som jag rekommenderar alla att ta, och omega-3 är ett av dem. Men man ska aldrig slentrianmässigt äta kosttillskott utan man ska vara noga med kvalitet på tillskotten precis som man är med maten. Här är mina råd när du väljer omega-3-tillskott:

  • Välj ett etablerat och trovärdigt fabrikat
  • Betala gärna lite mer då det ofta i de här fallen är ett bevis på högre kvalitet
  • Välj det tillskott som har högst andel av EPA och DHA
  • Välj mörka burkar framför ljusa. Om tillskottet utsätts för ljus så härsknar det lätt

Jag försvarar alltid mitt omega-3 i kylen för att förlänga hållbarheten och undvika att det härsknar. 

Det var en liten mini-kurs i omega-3. Jag hoppas att du tycker att det varit lärorikt och intressant. Om du har frågor så får du gärna lämna dem i kommentarerna nedanför. Om du scrollar ner så kommer du till fält för att lämna kommentar (om inte så klicka på rubriken och scrolla ner igen).

 

 

 

Gillar du bloggen? Missa då inte att följa mig i mina andra kanaler. Jag finns på bloglovin, instagram och Facebook. Du kan även anmäla dig till min email-lista och helt gratis ta del av unika erbjudande, rabatter, tips med mera. Du anmäler dig till mail-listan här.

Write A Comment

Close