Som ni vet så är jag en stor förespråkare för att äta mat efter säsong och så här års så är kålen verkligen fantastiskt fin. Den här salladen passar perfekt så här efter jul när många av oss är sugna på lite ”lättare” mat och en kan kännas fräscht. Denna sallad är både god och mättande. Att den är varm gör att den mättare lite extra och de nyttiga fetterna i form av olja och nötter hjälper till att hålla hungern borta.

varm grönkålssallad

varm grönkålssallad

 

 

Varm grönkålssallad, 1 port

  • 1 mindre kycklingfilé eller 2-3 bitar kycklinginnerfilé
  • ett par nävar grönkål
  • 6-8 st brysselkål
  • ca 3 cm purjolök
  • ca 10 hasselnötter, gärna rostade (eller andra nötter eller solrosfrö för dig som är allergisk)
  • 1/3 äpple (gärna Ingrid Marie)
  • 1-2 tsk kokosolja, smör eller ghee
  • salt, peppar
  • 1-2 tsk olivolja
  • 0,5-1 tsk äppelcidervinäger

Börja med att stek kycklingen och lägg sedan åt sidan.

Ansa och dela brysselkålen i halvor. Strimla purjon i tunna halvmånar. Ha i lite fett i pannan och bryn brysselkål och purjo lätt på medelvärme tills den mjuknat och fått lite färg. Ha sen i grönkålen och bryn på svag till medelvärme tills kålen mjuknat något. Salta och peppra efter smak.

Skär äpplet i tunna skivor och låt gå med kålen i pannan.

Lägg upp kål-salladen på en tallrik. Lägg på kyckling och strö över nötter. Blanda olivolja och äppelcidervinäger och ringla över.

ljummen grönkålssallad

Write A Comment