I onsdags kunde du läsa den första delen i min serie på ämnet om att hitta sin optimala kost. Den första delen, som du kan läsa här (länk), fokuserade på grunderna inom kost. Det var som en liten grundkurs inom våra näringsämnen och jag beskrev fettförbränning kontra glukosförbränning i korthet. 

Syftet med min serie är att jag vill öka förståelsen lite för att det här med mat är inte ”one size fits all” och att kosten x kan vara grym för en person men inte alls så bra för någon annan. Jag hoppas också att serien ska få fler att  våga lyssna ärligt till sina egna kroppar och inte bara blint följa råd och listor över mat som är ok eller inte. Vi är alla olika. Vi stressar olika. Tränar olika. Har olika genetiska förutsättningar. En del är sjuka medan andra är friska. Vi måste utgå från oss själva och tänka själva. En person kanske bör äta strikt lchf medan en annan person utan problem kan äta havregrynsgröt till frukost. 

Del 1 – Hitta din optimala kost

Del 2: Olika former av lågkolhydratkost

Att man äter lchf eller lågkolhydratkost innebär att man får en stor delen av sin energi från fett av hög kvalitet. Inom lchf finns det olika nivåer – hur strikt eller mer liberal man är med sina kolhydrater. Kostdoktorn Andreas Eenfeldt är en av de största förespråkarna och profilerna inom lchf och på sin sida kostdoktorn.se så delar han upp lchf på följande sätt:

  • strikt: 0-20 gr kolhydrater per dag
  • måttlig: 20-50 gr kolhydrater per dag
  • liberal: 50-100 gr kolhydrater per dag

Äter man mer än 100 gr kolhydrater så är det inte längre en form av lchf men ända en kolhydratsreducerad kost. En ”vanlig” kosthållning innehåller ofta uppemot 250-300 gr kolhydrater per dag och då ofta av ganska dålig kvalitet som vitt mjöl och socker. Inom alla former av lchf så väljer man kolhydrater av högkvalitet full av näring och fibrer.

För vem passar lchf?

Jag rekommenderar alltid någon form av lchf i min kostrådgivning när jag möter personer som vill gå ner i vikt och som kämpar med starkt sötsug. Vid sötsug och enkel viktminskning så är lchf grymt. Man äter god och mättande mat utan att väga och räkna på maten och inom ett par veckor är sötsuget som bortblåst. Lchf är ett utmärkt val för personer som:

  • lider av metalabola rubbningar (dvs problem med sin ämnesomsättning, metabolism)
  • har stor övervikt
  • har kraftigt sötsug
  • har pcos (blåsor på äggstockarna som gör att man inte har ägglossning och därmed inte kan bli gravid)
  • är sockerberoende
  • har hormonella rubbningar
  • har diabetes typ 2
  • personer som vill äta sig ner i vikt med god och mättande mat utan att väga och räkna på maten

Jag hoppas att du gillade inlägget. Ställ gärna frågor eller dela kommentarer till inlägget. I nästa del som kommer på tisdag så ligger fokus på bra kolhydrater. Vem kan må gott av att äta kolhydrater. Hur mycket är lagom? När ska man äta kolhydrater? Vilka sorter är bra? Alla svar kommer i nästa del i min serie om att hitta just sin egen optimala kost och att våga lyssna till sin kropp.

 

 

 

Gillar du bloggen? Missa då inte att följa mig i mina andra kanaler. Jag finns på bloglovin, instagram och Facebook. Du kan även anmäla dig till min email-lista och helt gratis ta del av unika erbjudande, rabatter, tips med mera. Du anmäler dig till mail-listan här.

Write A Comment