Kosttillskott som stärker sköldkörteln | Ät bra, må bra

Problem med sköldkörtel är enormt underdiagnostisterat idag. Väldigt många kvinnor går runt med en känsla av att något är fel utan att riktigt veta vad. Med den ständiga stress vi lever i idag i kombination men att maten tyvärr ofta håller en allt sämre kvalitet sett till näring, så är det inte konstigt att sköldkörteln inte riktigt mår på topp.

Jag har tidigare skrivit ett längre inlägg om sköldkörteln som du kan läsa här (länk). Där kan du läsa mer om vad sköldkörteln är, dess funktion och hur man kan göra för att läka och stärka den. Idag tänkte jag istället ge exempel på kosttillskott som kan vara bra att ha för att stärka sköldkörteln och för att få den att må lite bättre.

Symptom på problem med sköldkörteln

Flera sjukdomar är kopplade till problem med sköldkörteln så som hashimotos, hypotyreos och struma till exempel. Men man kan fortfarande ha problem med sin sköldkörtel även om man inte har en sjukdomsdiagnos. Här är några symtom som uppstår tidigt:

  • Trötthet eller mindre ork
  • Depression
  • Koncentrationssvårigheter
  • Frusenhet

Symtom som kommer lite senare är:

  • Torr hud, torrt hår och problem med naglar
  • Förstoppning
  • Lätt att binda vätska
  • Viktökning och problem att gå ner i vikt
  • Frusenhet och kalla händer och fötter
  • Minnessvårigheter
  • Långsam hjärtrytm
  • Ont i leder och muskler
  • Svårare att få barn

Mia Lundin, som är en av Sveriges främst experter på området, menar att om man har minst tre av symtomen ovan så tyder det på problem med sköldkörteln.

Grunden för att läka och stärka sin sköldkörtel är alltid stresshantering och att jaga näring. Att se till att äta så näringsrik mat som det bara går. Ät mycket av bra mat och stressa mindre. Stress försvårar kroppens näringsupptag så är du stressad så kan kroppen inte tillgodogöra sig näringen i maten på ett bra sätt.

Kosttillskott för sköldkörtel

Har man länge varit stressad och om kroppen lider av näringsbrist så är det klokt att lägga till kosttillskott av hög kvalitet. Det ger en extra näringsboost och hjälper kroppen att lite snabbare kunna återhämta sig. Som alltid när man väljer kosttillskott så ska man välja kvalitet. Mina favoritmärken är VitaPrana, Helhetshälsan och Holistic. Det är alla märken som håller hög kvalitet, är ekologiska och är utan tillsatser och konstigheter. Genom att klicka på länkarna ovanför hittar du hela deras respektive utbud och länkarna nedanför tar dig till de specifika tillskotten (adlinks).

Här nedanför ser du de tillskott som rekommenderas om man har en sköldkörtel som behöver lite kärlek och omtanke:

Jag förstår om det känns som många tillskott att ta och om man inte vill eller kan skaffa sig alla, så rekommenderar jag i första hand jod, selen, zink och d-vitamin.

Jag hoppas att du tycker att inlägget har varit intressant. Det är ett område som brukar skapa många frågor så ställ dem gärna i kommentarerna så ska jag svara. Scrolla ner för att komma till kommentarsfältet och om det inte syns så klicka på rubriken till inlägget och scrolla ner igen. Dela gärna vidare inlägget på Facebook eller tipsa vänner som du tror kan vara intresserade.

 

 

 

 

Gillar du bloggen? Missa då inte att följa mig i mina andra kanaler. Jag finns på bloglovin, instagram och Facebook. Du kan även anmäla dig till min email-lista och helt gratis ta del av unika erbjudande, rabatter, tips med mera. Du anmäler dig till mail-listan här.

Källor:

1177.se

skoldkortelforeningen.se

hypotyreos.info

mialundin.se

Inlägget innehåller annonslänkar

6 Comments

  1. Hej Annika,
    Jag har opererat bort min sköldkörtel och kommer att få äta ersättningshormon resten av livet. Vad behöver jag stärka min kropp med då? Tar gärna emot tips.
    Hälsningar Petra

    • admin Reply

      Fokusera på att ge din kropp så mycket näring som bara möjligt. Bort med så mycket tom näring som möjligt, dvs snabba kolhydrater och socker. Mycket grönsaker och råvaror av bra kvalitet.

  2. Intressant med kosttillskotten. Har du något råd om vad göra när man har en neurologisk funktionsnedsättning som gör att stress är en stor del av vardagen. Sånt som ” vanliga” personer klarar gör en med en funktionsnedsättning inom autism väldigt lättstressad. Jag menar sånt som hör vardagen till. Gå upp,klä sig, morgontoalett, göra och äta frukost osv.

    • admin Reply

      Jag tänker att det gäller att hitta sina egna sätt och att tänka att alla val, oavsett stora eller små, som ger mindre stress är bra. Men så klart tycker jag att man ska göra kroppen en stor tjänst och minska stressen genom att mata kroppen med bra och näringsrik mat. Bort med socker och snabba kolhydrater eftersom att de kraftiga insulinhöjningarna stressar kroppen. Fyll på med näring och massa grönsaker så att kroppen har bra bränsle. Sov ordentlig och se gärna till att du sover senast kl 22.

    • admin Reply

      Det är en av mina favoriter och jag rekommenderar ofta ert märke för kosttillskott då jag vet att de håller hög kvalitet :)

Write A Comment

Close