Dagens inlägg tänkte jag ägna åt MCT-olja. Jag får ofta frågor om vad MCT-olja är, om det är bättre än kokosolja, hur man ska använda det med mera så jag känner att det är dags att besvara alla frågor i ett tydligt blogginlägg. Läs gärna mitt tidigare inlägg om varför du bör äta kokosolja dagligen. Du hittar inlägget här. Det jag berättar om MCT här i inlägget är kunskaper som jag fick till mig under min utbildning till kostrådgivare hos Paleo Institute.

Vad är MCT-olja?

MCT står för medium chain triglycerides som på svenska betyder medellånga mättade fettsyror. Det är en unik form av fett som har många positiva hälsoeffekter. Eftersom MCT är kortare än andra fettsyror så har den unika egenskaper. Att fettsyrorna är lite kortare gör att MCT-olja kan absorberas och förbrännas av kroppen snabbare än vad andra fettsyror kan. Det betyder att MCT mycket snabbt omvandlas till bränsle för kroppen att använda. Det går lika snabbt för kroppen att ta upp MCT som att ta upp socker eller snabba kolhydrater men den stora fördelen är ju att insulinet inte höjs. 

MCT tas upp i tarmen och går direkt ut till blodet och levern. Andra längre fettsyror måste kan omvägen via lymfan. I levern omvandlas sedan MCT till energi i form av ketoner och är svårt för kroppen att lagra som fett. MCT är ett bra val för ökad energi och underlättar även kroppen att komma in i ketos om man har det som målsättning. 

MCT är en flytande olja som är klar och transparent. Den är även utan doft och smak.

Fördelar med MCT

Fördelarna med MCT är många. Som vi redan har varit inne på så ger de snabb energi för kroppen att använda. MCT är också mycket svårt för kroppen att lagra som fett och kroppen prioriterar att förbränna det snarare än att lagra det. Det finns även studier som visar på att det ökar kroppen förbränning och MCT bidrar även till ökad produktion av ketoner som ger hjärnan ökad energi. MCT olja har även kunnat kopplas till att förhinder förtidigt åldrande av hjärnan. Det beror på att ektonerna är ett mycket mer hälsosamt bränsle för hjärnan är glukos. Vid till exempel Alzheimers kan hjärnan ha svårt att använda sig av glukos och då är ketoner ett intressant alternativ. Ytterligare en fördel med MCT är att det gör det enklare för kroppen att ta upp e-vitamin, kalcium och magnesium.

Hur använder man MCT?

MCT är en mycket stabil olja och fungerar alltså mycket bra vid matlagning vid höga temperaturer så som stekning. Är även ett bra val när man vill använda kokosolja men inte vill ha smak och doft av kokos till exempel. Jag gillar att ha MCT olja i mitt morgonkaffe men även ringlat över en sallad för snabb energi under dagen. Passar även perfekt i en smoothie. Jag burkar se till att få i mig MCT före mina träningspass och det är ett mycket bättre alternativ för träningsork än riskakor och energidrycker. Eftersom att den är smak och doftfri så passar den även utmärkt som bas i till exempel dressing eller majonäs. 

Om kroppen inte är van vid MCT så bör man trappa upp sitt intag successivt. Börja med någon tesked om dagen för att kroppen ska vänja sig. Jag personligen äter MCT olja dagligen och tycker att det är ett riktgt bra livsmedel som en del av en hälsosam livsstil. Min personliga favorit är MCT från Cocosa som håller en mycket hög kvalitet (annonslänk). 

 

Write A Comment