Känner du igen dig i rollen som frustrerad förälder som verkligen vill ge sina barn en bra och nyttig frukost men som inte hittar något som faller dem i smaken? Mina barn är verkligen min tuffaste jury och de är brutalt ärliga i sina omdömen kring maten jag lagar. Är det samma hos dig?

Barn bryr sig inte om vad som är nyttigt eller bra för dem. De har bara ett kriterium när det kommer till mat – det ska vara gott. Vi föräldrar har ansvar för att det se till att de får i sig bra energi som ger dem ork att leka hela dagen. Men det spelar ingen roll hur nyttig och bra mat vi lagar, om barnen ändå inte äter det. Därför är det även viktigt att man som förälder är extra påhittig och fixar mat som är dels nyttig och dels god. 

Om Nils fick välja så hade han helst ätit flingor med mjölk och en macka till frukost varje dag. Men tji (eller tur rättare sagt) för honom så har hans mamma en annan agenda. Jag vill att hans frukost ska ge honom en bra start på dagen som ger honom energi att leka och fokusera på uppgifterna i skolan under dagen. Jag har alltså fler önskemål än att det bara ska smaka gott,

Smoothie – den perfekta frukosten för kräsna barn

Inte räcker det med att frukosten ska vara nyttig och god. Du har inte heller överdrivet med tid en vardagsmorgon för att få fram frukosten på borden. Det ska med andra ord gå snabbt också. Och svaret? En smoothie! En perfekt frukost för barn som går snabbt och kan göras både nyttig och god.

Nils tror att hans morgonsmoothie bara innehåller två ingredienser: bär och mjölk. Men oj så fel han har för hans mamma slänger nämligen i både det ena och det andra som ökar på mättande. Här kommer mina tips för hur du gör en nyttig och god smoothie som är en perfekt frukost för dina barn.

smoothie frukost barn

Långsamma kolhydrater – ger energi

Långsamma kolhydrater i lagom mängd ger barnen bra energi inför dagen. Jag baserar alltid Nils smoothie på någon form av bär och/eller frukt. Det ger god smak, härlig färg och är en bra källa till långsamma kolhydrater. Alla former av bär funkar perfekt och bland frukter är banan och mango två smoothie-vänliga val.

Du kan även ha i en matsked eller två med havregryn för bra kolhydrater och fibrer. Men mixa väl för barn kan bli skeptiska om konsistensen är annorlunda.

Mättande protein – ökar mättnaden

Protein är det näringsämne som mättar bäst så det är mycket viktigt med tillräckligt med protein så att barnen håller sig mätta ända fram till lunch. Efter att jag lagt ner bär och frukt i mixern så är det dags att hälla på någon form av vätska. Jag brukar välja vanlig mjölk eller något vegetabilisk alternativ som havre- eller mandelmjölk. Ko-mjölk innehåller bra protein men jag vill öka på proteinet ytterligare.

Ett förslag är att ha i lite naturell yoghurt för att öka på proteinet och därmed mättnaden. Jag brukar även ha i ett par matskedar med ett bra proteinpulver. Känner du dig skeptisk mot att ge ditt barn ett pulver? Jag kan förstå det men proteinpulver är inget hokus pokus som många ibland tror. Det är bara pulveriserad vassle från mjölk och om man väljer en bra sort så behöver man inte känna någon tvekan alls. Jag gillar detta proteinpulver från VitaPrana (annonslänk) som är både ekologiskt och utan konstiga smakämnen och sötningsmedel. Finns både naturell och med smak av vanilj eller choklad. På bilden ser du ett risprotein från VitaPrana (annonslänk) som är ett bra alternativ om du vill välja bort mejerier. Det gör dock konsistensen ganska så mycket tjockare så eventuellt måste du späda mer eller använda mindre.

ekologiskt proteinpulver

Bra fetter – förlänger mättnaden

Fett gör att det tar längre tid för kroppen att bryta ner maten. Det förlänger alltså mättnaden. Bra fetter till frukost är viktigt för att barnen ska hålla sig mätta alla de timmar som är fram till lunch.

Nötsmör är perfekt. Om man gör en smoothie med banan och kanske lite kakao så är det supermumsigt att slänga i en matsked jordnötssmör till exempel. Ibland gör jag till och med så att jag bara gröper ur med en sked ur burken och ger honom direkt att äta. Ingen blir gladare än Nils för det är ju supergott med nötsmör. Nötsmör finns i många olika varianter och Bodystore har en riktigt bra utbud av nötsmör (annonslänk).

nötsmör nyttigt fett

nötsmör nyttigt fett

Klicka på länken här nedanför för att läsa om 7 enkla och goda sätt att använda nötsmör.

7 enkla och goda sätt att använda nötsmör

Kokosolja är också en favorit. Använder man vanlig kokosolja så finns risken att oljan blir svår att mixa helt klumpfri. Särskilt om vätskan är kall. För garanterat klumpfri smoothie så väljer jag ofta mct-olja. Mct-olja är en form av kokosolja men som har en liten annorlunda struktur som gör att kroppen kan ta upp den snabbare. Läs mer om mct-olja genom att klicka på länken här nedanför.

Allt om mct-olja

En annan bra fettkälla är avokado. Nuförtiden finns det ju tärnad och fryst avokado att köpa. Supersmidigt! Ökar på mättnaden bra utan att ge smak som barnen kan reagera på.


Så sammanfattningsvis, om du snabbt och enkelt vill ge dina barn en bra och mättande frukost på morgonen så är en smoothie ett bra val. Se till att ha i lagom med långsamma kolhydrater, mättande protein och bra fetter. Då ger du dina barn en riktigt bra start på dagen.

Om du gillade detta inlägg och vill läsa mer om bra och nyttig mat för barn och familjer, lämna gärna en kommentar så vet jag att intresse finns :) Ha en fin dag så hörs vi snart igen!

clean eating by annika

8 Comments

  1. Kanon!
    Havregrynsgröt med bär och kanel på toppen 😊 Det lockar mitt barn

  2. wow! Det mest konkreta och informativa förslag på hur man komponerar en nyttig smoothie jag någonsin läst. Stort Tack!

Write A Comment