Frukost & brunch - clean eating

Smoothie med björnbär och nektarin

God morgon!

Jag har sån tur som har en snäll och omtänksam pappa som har plockat en massa björnbär åt mig. Jag älskar björnbär och dessutom är bären ju fyllda av massa nyttigheter. En toppen-källa för c-vitamin och folsyra och fröna i bären innehåller dessutom den nyttiga fettsyran omega 3.

(Ett annat svenska superbär i de svenska skogarna är ju blåbäret och om du är lite nyfiken på just blåbär och alla dess superkrafter så spana gärna in det här inlägget som jag skrev i somras på min blogg hos Matkärlek. Länk)

Men tillbaka till björnbären! Idag fick de bli en god smoothie till barnen innan det var dags att bege sig till förskolan. Min son på 5 år är väldigt skeptiskt till banan i smoothies då han tycker att smaken tar över så jag ville testa att söta med något annat då bär i sig kan vara ganska sura. (Läs mitt inlägg om naturlig sötning HÄR)

I fruktskålen fanns ett par nektariner som höll på att bli övermogna så jag testade att slänga i en sån och det blev riktigt lyckat. Testa gärna hemma!

Smoothie med björnbär och nektarin, 2 glas

  • 2,5 dl kokosmjölk 
  • 1 dl björnbär
  • 1 nektarin (skuren i mindre bitar)
  • Ev några extra björnbär på toppen

Mixa allt med stavmixer tills slätt. Servera!

Mina barn är glupska och har god aptit så även om smoothien var god så nöjde de sig inte med den utan ville ha mer att äta. Så om du vet med dig att du behöver mycket mat för att hålla dig mätt så varför inte ta ett fröknäcke med smör och ost till? Eller varför inte ett par koka ägg för mättande protein och nyttigt fett?

Följ mig på instagram för dagliga recept & tips

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar