Ibland när jag känner att jag vill ha i mig lite extra kolhydrater tillsammans med bra protein, till exempel inför träning eller som återhämtning efter, så brukar jag slänga ihop ett gäng med bananpannkakor, eller bananplättar snarare som det brukar bli. Mina barn tackar inte heller nej till ett gäng med de här bananpannkakorna. De är söta och goda och mättar bra. Bra energi och näring till barn med spring i ben’a eller vuxna med spring i bena’a också för den delen.

bananpannkakor

Frukt innehåller fruktos som påverkar blodsockret. Om du är frisk och aktiv så är en lagom dos med frukt inget problem men om du har problem med t ex ditt blodsocker (diabetes) eller viktminskar så rekommenderar jag att man hoppar över frukten. Bär innehåller mindre socker än frukt. Om du är nyfiken på att läsa mer om frukt och vad den innehåller så kan du kika in det här inlägget hos Andreas Eenfeldt, Kostdoktorn. För dig som vill ha recept på pannkakor fast utan banan så kan jag rekommendera det här receptet.

Bananpannkakor, 1 port

  • 2 ägg
  • 1 banan
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • salt
  • smör eller kokosolja

Mixa ihop ägg och banan. Ha i vanilj och lite salt. Stek på medelvärme i smör eller kokosolja. Servera med chiasylt eller färska bär och vispad kokosgrädde eller en klick vispgrädde. En klick nötsmör på är också riktigt gott och så får du lite mer hälsosamma fetter dessutom.

clean eating raw paleo hallon chiasylt

Krämig kokosgrädde

mandelsmör clean eating

Jag brukar steka plättar för jag tycker att det är enklast att vända dem då. Vill du ha större som pannkakor så borde en tesked fiberhusk i smeten göra susen.

Tips: När du ändå är igång så gör ett rejält gäng och frys in. Perfekt att ha att ta fram när tiden inte finns. 

clean eating protein bananplättar

 

Write A Comment

Close