Inlägget innehåller annonslänkar

Jag brukar alltid ganska snabbt känna mig färdig med julmaten. Jag njöt i fulla drag på julafton men redan på juldagen så kände jag mig färdig i år. Nu är jag så sugen på fräsch mat med enkla rena smaker. Mycket grönt kommer det att bli 2018. Mycket näring vill jag unna kroppen för att kunna ha ork och må så bra som jag bara kan.

BOOSTA DIN SMOOTHIE

Idag tänkte jag tipsa om enkla och goda sätt att näringsboosta din smoothie. Jag älskar smoothies och extra så att boosta dem med lite extra nyttigheter. Här nedanför tipsar jag om alltifrån grönsaker som är gott i, superpulver att boosta lite extra med till vad du kan toppa din smoothie med.

GRÖNSAKER,  FRUKT OCH BÄR SOM PASSAR BRA I SMOOTHIES 

Frukt och bär tror jag inte att jag behöver säga så mycket om. I princip allt funkar. Banan ger både sötma och krämighet. Mango ger också sötma men på ett lite lättare sätt än banan tycker jag. Äpple ger en fräsch och lite mindre söt smak. Ett grönt granny smith är riktigt gott i en grön smoothie till exempel. Bär är i regel mer näringstäta än frukt och innehåller lite mindre fruktsocker och kolhydrater. Extra näringsrika är bären om de fått mogna färdigt på fältet under solen och sedan äts eller fryses in direkt. Så passa på till sommaren och fylla frysen.

Vad gäller grönsaker har jag förstått att många känner sig lite mer vilsna. Visste du till exempel att i smoothie-recept men banan så kan bananen enkelt bytas ut mot avokado och du får samma krämighet utan fruktsockret?

Om du vill ha en grön smoothie så passar spenat perfekt. Ger näring och härlig grön färg utan för mycket smak. Grönkål passar också bra men har en mer distinkt smak än spenat.

Andra grönsaker som funkar fint i smoothies är till exempel zucchini, pumpa, sötpotatis, rödbetor, morötter, blomkål med mera. Zucchini och blomkål till exempel är riktigt goda i smoothies. Ger god krämighet. Sötpotatis i smoothien är perfekt efter träningen som återhämtning. Om du har en känslig mage så bör du i alla fall ångkoka den lite. Kokt sötpotatis ger god sötma och konsistens till smoothien.

grön smoothie med grönkål
Grön smoothie med grönkål – Foto Annika Malm

VÄTSKA I SMOOTHIES

Jag föredrar att ha vegetabilisk mjölk eller kokosvatten i mina smoothies. Jag tycker att de blir lite mer lättsmälta för magen då än om det är ko-mjölk i. En fördel med ko-mjölk och andra mejerier som kvarg är ju att de ger lite mer protein som ökar på mättnaden. Bubbelvatten är också riktigt gott i.

GÖR DIN SMOOTHIE MER MÄTTANDE 

Protein och fett är de näringsämnen som ger mest mättnad. Vad gäller protein så kan du ju använda mjölk eller kvarg. Om du tål mejerier så är även proteinpulvret från Holistic bra. Laktosfritt och helt utan tillsatser, socker och sötningsmedel. Många tror att proteinpulver är något konstigt men i grunden är det bara pulveriserad mjölk där man tagit bort vätska, lite kolhydrater med mera för att bevara proteinet. Om du inte vill eller kan äta mejerier så är ärtprotein ett alterntiv. Även jordnötter är en bra vegetabilisk källa till protein så du kan med fördel ha i en sked eller två med jordnötssmör i din smoothie.

Vad gäller fett så är mina personliga favoriter kokosolja (kallpressade) och mct-olja. Mct-olja är en speciellt typ av kokosolja som ger extra snabb energi. Om du är nyfiken på mer så läs det länkade inlägget nedanför.

LÄS MER:

>> Allt om MCT-olja

>> Varför du ska äta kokosolja varje dag

mct-olja

Även nötsmör är riktigt gott och bra källa till fett som mättar. Min favorit är mandelsmör. Mandelsmöret från VitaPrana är to die for! Så gott och krämigt och så klart helt utan tillsatser och socker. Även avokado är perfekt.

nötsmör

NÄRINGSBOOSTA DIN SMOOTHIE LITE EXTRA MED SUPERPULVER

Det är inte alltid som jag har alla grönsaker och frukt hemma och då tycker jag att det är smidigt att ha lite superpulver hemma att kunna slänga ner i min smoothie. I mina gröna smoothies brukar jag ha i VitaPrana GreenBlend eller nässelpulver. Det tillför så mycket näring som gör kroppen gott.

Jag gillar också spirulina som är en alg. Oerhört rik på b-vitamin och hjälper kroppen att återhämta sig från stress och trötthet. Även rikt på mineraler som zink, kalium, kalcium och järn.

Även acai  är ett tillskott som jag gillar i smoothies och smoothiebowls. Acaibäret är väldigt rikt på e-vitamin och ger en söt och lite nötig smak. Ger en härlig blålila färg.

näringsboosta smoothie

grön smoothie green blend superfood

GOD TOPPING PÅ DIN SMOOTHIE

De dagar då jag har lite mer tid så gillar jag att göra en snygg topping på mina smoothies. Till exempel lite färska bär eller något “strössel” som chiafrö, hampa eller bipollen. Chia är en vegetabilisk källa till omega-3 och hampa innehåller vegetabiliskt protein. Bipollen har smakar honung och är rikt på proteiner, fleromättade fettsyror, antioxidanter och essentiella enzymer.

dundersmoothie blåbär ingefära
Dundersmoothie – Foto Annika Malm

GODA RECEPT PÅ SMOOTHIE

Här på CEA finns många recept på smoothies och om du skriver smoothie i sökfältet uppe till höger så hittar du dem allihop. Men här nedanför har jag samlat några av mina favoriter som jag hoppas kan bli favoriter hos dig också.

Brukar du göra göra smoothies? Vad brukar du ha i? Dela gärna med dig i kommentarerna. Så kul när vi kan tipsa och inspirera varandra.

clean eating by annika

Write A Comment

Pin It